Buurtzorgin malli kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta: integroiva kirjallisuuskatsaus
Akmese, Sara; Viljanen, Veera (2022)
Akmese, Sara
Viljanen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Buurtzorgin mallia kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli, että kirjallisuuskatsaukseen koottua tietoa Buurtzorgin mallista voidaan hyödyntää materiaalina Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon – hankkeessa.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin erilaisista tietokannoista: Google Scholar, Samk Finna, EBSCOhost CINAHL, PubMed ja Theseus. Yhteensä 132 tutkimusta karsittiin lukemalla otsikot ja tiivistelmät. Lopulta kuusi tutkimusta täytti sisäänottokriteerit. Niiden laatu arvioitiin käyttämällä JBI-arviointikriteeristöä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Buurtzorgin mallia kuvattiin kahdessa pääluokassa: asiakaskeskeinen hoitomalli ja tiimityöhön perustuva hoitomalli. Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia Buurtzorgin mallista kuvattiin kolmessa yläluokassa: henkilöstön tyytyväisyys, itseohjautuvuuden toimivuus ja muutokset tiimin yhteishengessä. Vaikka mallia kuvataan onnistuneena ja se voisi toimia ratkaisuna moniin kotihoidossa esiintyviin ongelmiin, Buurtzorgin mallin siirto sellaisenaan vaatisi suuria organisatorisia muutoksia muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusten erojen vuoksi. Jatkossa aiheesta tarvittaisiin lisää tutkimustietoa, jotta nähtäisiin kotihoidon työntekijöiden valmiudet työskennellä Buurtzorgin mallin mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin erilaisista tietokannoista: Google Scholar, Samk Finna, EBSCOhost CINAHL, PubMed ja Theseus. Yhteensä 132 tutkimusta karsittiin lukemalla otsikot ja tiivistelmät. Lopulta kuusi tutkimusta täytti sisäänottokriteerit. Niiden laatu arvioitiin käyttämällä JBI-arviointikriteeristöä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Buurtzorgin mallia kuvattiin kahdessa pääluokassa: asiakaskeskeinen hoitomalli ja tiimityöhön perustuva hoitomalli. Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia Buurtzorgin mallista kuvattiin kolmessa yläluokassa: henkilöstön tyytyväisyys, itseohjautuvuuden toimivuus ja muutokset tiimin yhteishengessä. Vaikka mallia kuvataan onnistuneena ja se voisi toimia ratkaisuna moniin kotihoidossa esiintyviin ongelmiin, Buurtzorgin mallin siirto sellaisenaan vaatisi suuria organisatorisia muutoksia muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusten erojen vuoksi. Jatkossa aiheesta tarvittaisiin lisää tutkimustietoa, jotta nähtäisiin kotihoidon työntekijöiden valmiudet työskennellä Buurtzorgin mallin mukaisesti.