Sosiaalipedagoginen työote varhaiskasvatuksessa
Suominen, Elina (2022)
Suominen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612199
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla ja selventää sosiaalipedagogista työotetta varhaiskasvatuksessa. Työssä peilattiin varhaiskasvatuksen kirjallisuutta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sosiaalipedagogiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet muuttuivat 2018 ja lapsen omaa osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia ryhmän jäsenenä on tuotu esille.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistossa käytettiin sosiaalipedagogiikan ja varhaiskasvatuksen pedagogiikan kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita sekä julkaisuja. Opinnäytetyön aineisto, erityisesti varhaiskasvatuksen osalta, painottuu uudempaan kirjallisuuteen, joka on julkaistu 2017 tai sen jälkeen. Aineistoon valikoitui varhaiskasvatuksen kirjallisuutta sekä artikkeleita, joissa käsiteltiin osallisuutta, positiivista pedagogiikkaa, tunne- ja vuorovaikutusksen pedagogiikkaa sekä ryhmäytymistä. Sosiaalipedagogisesta kirjallisuudesta sekä artikkeleista valikoituivat ne teokset, joissa on huomioitu alle kouluikäisten lasten pedagogiikka.
Sosiaalipedagoginen työote näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti siten, että osallisuudesta, dialogisuudesta, ryhmän vaikutuksesta sekä lapselle ominaisesta tavasta toimia keskustellaan, tutkitaan ja kirjoitetaan entistä enemmän ja niiden merkityksestä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ollaan tietoisia. Nykyinen varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat lähtökohtaisesti sosiaalipedagogisesti painottuneita korostaessaan lapsen osallisuutta, mahdollisuutta leikkiin, itseilmaisuun, tutkimiseen, kokeilemiseen ja oppimiseen vertaissuhteissa toisiin lapsiin ja aikuisiin.
Avainsanat dialogisuus, osallisuus, sosiaalipedagogiikka, varhaiskasvatus
Sivut 31 sivua, liitteet 2 sivua
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla ja selventää sosiaalipedagogista työotetta varhaiskasvatuksessa. Työssä peilattiin varhaiskasvatuksen kirjallisuutta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sosiaalipedagogiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet muuttuivat 2018 ja lapsen omaa osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia ryhmän jäsenenä on tuotu esille.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistossa käytettiin sosiaalipedagogiikan ja varhaiskasvatuksen pedagogiikan kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita sekä julkaisuja. Opinnäytetyön aineisto, erityisesti varhaiskasvatuksen osalta, painottuu uudempaan kirjallisuuteen, joka on julkaistu 2017 tai sen jälkeen. Aineistoon valikoitui varhaiskasvatuksen kirjallisuutta sekä artikkeleita, joissa käsiteltiin osallisuutta, positiivista pedagogiikkaa, tunne- ja vuorovaikutusksen pedagogiikkaa sekä ryhmäytymistä. Sosiaalipedagogisesta kirjallisuudesta sekä artikkeleista valikoituivat ne teokset, joissa on huomioitu alle kouluikäisten lasten pedagogiikka.
Sosiaalipedagoginen työote näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti siten, että osallisuudesta, dialogisuudesta, ryhmän vaikutuksesta sekä lapselle ominaisesta tavasta toimia keskustellaan, tutkitaan ja kirjoitetaan entistä enemmän ja niiden merkityksestä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ollaan tietoisia. Nykyinen varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat lähtökohtaisesti sosiaalipedagogisesti painottuneita korostaessaan lapsen osallisuutta, mahdollisuutta leikkiin, itseilmaisuun, tutkimiseen, kokeilemiseen ja oppimiseen vertaissuhteissa toisiin lapsiin ja aikuisiin.
Avainsanat dialogisuus, osallisuus, sosiaalipedagogiikka, varhaiskasvatus
Sivut 31 sivua, liitteet 2 sivua