Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käsikirja vertaisryhmien ohjaamiseen : Varsinais-Suomen FinFamin mielenterveysomaiset

Korhonen, Laura; Alves Heikura, Samuli (2022)

 
Avaa tiedosto
Alves Heikura_Korhonen.pdf (5.299Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Laura
Alves Heikura, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512083
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön toimeksiantajana toimi Varsinais-Suomen mielenterveysomaiset - FinFami ry, joka on vuonna 1984 perustettu mielenterveysomaisten omaisyhdistys. Yhdistyksen tavoitteena on edistää omaisten hyvinvointia, kun perheessä tai lähipiirissä ilmenee mielenterveysongelmia tai päihteiden väärinkäyttöä.

Kehittämistyön tavoitteena oli luoda selkeä käsikirja ryhmäohjaamiseen ryhmänohjaajien tarpeet huomioiden. Käsikirjan on tarkoitus tulla käyttöön vertaisryhmiä ohjaaville vapaaehtoisille, joilla on vaihtelevaa kokemusta ryhmäohjaamisesta. Sen tarkoitus on toimia perehdytyksen tukena ja ohjekirjana ryhmänohjaajille. Käsikirjan tavoitteena oli tarjota tasavertaisia lähtökohtia ryhmänohjaajille, ja sitä kautta edistää tasalaatuista ohjaamista ryhmästä riippumatta.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee mielenterveysomaisen hyvinvointia, vertaisryhmää, ryhmäohjaamista, toiminnallisia menetelmiä sekä ryhmänohjaajan roolia ja hyvinvointia.

Kehittämistyö mukailee konstruktivistista mallia, jolle on ominaista työn syklinen eteneminen valmiiksi tuotokseksi. Kehittämistyön menetelminä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jolloin haastateltiin V-S FinFamin työntekijöitä ja vapaaehtoisia ryhmänohjaajia. Haastattelujen kautta saatiin tietoa käyttäjien toiveista ja tarpeista, joista käsikirja lähti rakentumaan.

Kehittämistyön tuotoksena syntyi ryhmänohjaajan käsikirja, joka sisältää tietoa vertaisryhmistä, ryhmäohjaamisesta, ryhmänohjaajan roolista ja tehtävistä, ryhmän vaiheista, tuentarpeesta ja hyvinvoinnista sekä ohjeita teemojen valitsemiseen että toiminnallisia harjoituksia. Käsikirja vastasi ryhmänohjaajien, työntekijöiden ja toimeksiantajan toiveisiin. Se tulee toimeksiantajayhdistyksen ryhmänohjaajien käyttöön. Yhdistyksen verkkosivujen kautta käsikirjaa levitetään valtakunnallisesti myös muiden FinFamien käyttöön.
 
The aim of this thesis was to create a peer instructor’s handbook for South West Finland FinFami – Accosiation of families of people with mental illness. The association offers counselling and support to anyone that has been affected by mental illness or is concerned about the mental health of a family member or a friend. The objective of the development work was to create a clear handbook for group instructing based on the needs of the organization’s volunteer instructors. The objective of the handbook is to offer the instructors equal knowledge and standardize group instructing in all groups.

The development work follows a constructivist development model. The constructivist model means that the development work proceeds in cycles to the final output. Semi-structured thematic interview was used as the method. The organization’s employees and group instructors were interviewed to get their perspective on what to include in the peer instructor’s handbook.

The theoretical part of this thesis addresses the well-being of a caregiver of a person with mental illness, peer groups, group instructing, functional methods and the role and well-being of the instructor.

The output of this development project is a peer instructor’s handbook for group instructors. The handbook includes information on peer groups, group instructing and practical tips and materials for different group exercises. It also describes the role and well-being of the instructor. The content of the handbook is based on the interviews and literature. The handbook will be implemented by the South West Finland FinFami’s group instructors. It will also be distributed nationally to all the FinFami group instructors through the association’s website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste