Kupittaan BMX-radan perusparannus ja laajennus : geotekniset suunnitelmaratkaisut
Fagerström, Valtteri (2022)
Fagerström, Valtteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512147
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osana Kupittaan BMX-radan perusparannuksen ja laajennuksen suunnittelua, jonka tavoitteena on toteuttaa kansallisen kilpatason vaatimukset täyttävä BMX-rata. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia toimeksiannon mukaisesti radan suunnittelun yhteydessä toteutettavat geotekniset ratkaisut. Perusparannuksen ja laajennuksen suunnitteluun kuuluvat nykyisen radan pidentäminen ja laatutason nostaminen, kuivatuksen parantaminen ja selvitys mahdollisesta laajentamisesta Veritas Stadionin puoleiselle viheralueelle. Opinnäytetyö toimii osana Turun kaupungin toimeksiannon liikuntapaikkasuunnittelun osuutta.
BMX-radan suunnittelu on varsin harvinainen ja haastava suunnitteluprojekti. Geoteknisten ratkaisujen suunnittelussa tulee huomioida kansallisen kilpatason vaatimukset radan ominaisuuksista, esimerkiksi hyppyreistä ja kaarteista. Ratavaatimusten lisäksi haasteita aiheuttaa alueen heikko savinen maaperä, joka on jo ennestään painunut nykyisen radan paikalla. Tämän vuoksi painumien ehkäisy uutta rataa suunniteltaessa on tärkeää. Opinnäytetyössä on tehty alustavat painumalaskelmat ja suunnitelmat painumien ehkäisemiseksi.
Painumia ehkäisemällä voidaan pidentää rakenteen käyttöikää ja pitää ylläpito- ja korjauskustannukset maltillisina. Lisäksi painumien ehkäisy on tärkeää rakenteen toimivuuden ja turvallisen käytön kannalta.
BMX-radan suunnittelu on varsin harvinainen ja haastava suunnitteluprojekti. Geoteknisten ratkaisujen suunnittelussa tulee huomioida kansallisen kilpatason vaatimukset radan ominaisuuksista, esimerkiksi hyppyreistä ja kaarteista. Ratavaatimusten lisäksi haasteita aiheuttaa alueen heikko savinen maaperä, joka on jo ennestään painunut nykyisen radan paikalla. Tämän vuoksi painumien ehkäisy uutta rataa suunniteltaessa on tärkeää. Opinnäytetyössä on tehty alustavat painumalaskelmat ja suunnitelmat painumien ehkäisemiseksi.
Painumia ehkäisemällä voidaan pidentää rakenteen käyttöikää ja pitää ylläpito- ja korjauskustannukset maltillisina. Lisäksi painumien ehkäisy on tärkeää rakenteen toimivuuden ja turvallisen käytön kannalta.