Olympiajoukkueen kumppanit - yhteistyön koettu arvo ja hyöty
Tahvanainen, Jasmine (2022)
Tahvanainen, Jasmine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612215
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä ja tavoitteena oli selvittää minkälaista arvoa yhteistyö Olympiakomitean/olympiajoukkueen kanssa yrityksille tuottaa. Urheilusponsorointiin saatetaan yhä edelleen liittää vahvasti ajatus hyväntekeväisyydestä. Tänä päivänä urheilu kuitenkin tarjoaa yrityksille paljon markkinoinnillisia mahdollisuuksia. Sopivan yhteistyökumppanin löytyessä urheilu sisältää valtavaa potentiaalia yhtenä markkinointiviestinnän keinona.
Työn teoriaosuudessa käsitellään urheilusponsorointia yhtenä markkinointiviestinnän keinona. Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin henkilökohtaisen kiinnostuksen vuoksi sekä Olympiakomitean myynnin ja markkinoinnin toivomuksesta. Tämän tutkimuksen toivotaan auttavan aiheesta kiinnostuneita urheilutoimijoita, kuten myös yrityksiä, ymmärtämään urheilusponsorointia ja yhteistyökumppanuuksien hyödyntämisen mahdollisuuksia paremmin.
Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2022 teemahaastatteluilla laadullisin menetelmin. Teemahaastattelu sisälsi kolme teemaa, joista keskusteltiin avoimesti kahden Olympiakomitean kumppanuusyrityksen kanssa. Tavoitteena oli tuoda esille minkälaisen hyödyn kumppanit ovat kokeneet saavansa yhteistyöstä ja miten yhteistyötä on hyödynnetty markkinoinnillisesti.
Tutkimusosio linkittyy vahvasti opinnäytetyön tietoperustaan. Teoriaosuudessa esiteltyjä teemoja nousee paljon esiin myös tutkimuksen tuloksissa. Arvot ja mielleyhtymät ovat urheilusponsoroinnin keskiössä, vaikka keinot kumppanuuden hyödyntämiseen eroavat eri yrityksissä. Tutkimuksessa nousi vahvasti esiin jo pelkän olympiabrändin vahvuus ja arvostus kumppaniyrityksissä. Olympiabrändin yhdistäminen omaan yritykseen tuo luottoa ja uskottavuutta yrityksen tuotteisiin, rakentaa positiivista brändimielikuvaa sekä antaa paljon tarinankerronnallisia elementtejä sisällöntuotantoon.
Työn teoriaosuudessa käsitellään urheilusponsorointia yhtenä markkinointiviestinnän keinona. Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin henkilökohtaisen kiinnostuksen vuoksi sekä Olympiakomitean myynnin ja markkinoinnin toivomuksesta. Tämän tutkimuksen toivotaan auttavan aiheesta kiinnostuneita urheilutoimijoita, kuten myös yrityksiä, ymmärtämään urheilusponsorointia ja yhteistyökumppanuuksien hyödyntämisen mahdollisuuksia paremmin.
Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2022 teemahaastatteluilla laadullisin menetelmin. Teemahaastattelu sisälsi kolme teemaa, joista keskusteltiin avoimesti kahden Olympiakomitean kumppanuusyrityksen kanssa. Tavoitteena oli tuoda esille minkälaisen hyödyn kumppanit ovat kokeneet saavansa yhteistyöstä ja miten yhteistyötä on hyödynnetty markkinoinnillisesti.
Tutkimusosio linkittyy vahvasti opinnäytetyön tietoperustaan. Teoriaosuudessa esiteltyjä teemoja nousee paljon esiin myös tutkimuksen tuloksissa. Arvot ja mielleyhtymät ovat urheilusponsoroinnin keskiössä, vaikka keinot kumppanuuden hyödyntämiseen eroavat eri yrityksissä. Tutkimuksessa nousi vahvasti esiin jo pelkän olympiabrändin vahvuus ja arvostus kumppaniyrityksissä. Olympiabrändin yhdistäminen omaan yritykseen tuo luottoa ja uskottavuutta yrityksen tuotteisiin, rakentaa positiivista brändimielikuvaa sekä antaa paljon tarinankerronnallisia elementtejä sisällöntuotantoon.