Yritys X:n perehdytyssuunnitelma
Turtiainen, Jasmin (2022)
Turtiainen, Jasmin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612236
Tiivistelmä
Perehdytyksellä voidaan kasvattaa työntekijän tyytyväisyyttä ja motivaatiota työympäristössä sekä antaa uudelle työntekijälle sekä hänen verkostoilleen hyvä työnantajamielikuva. Suunnitellun perehdytyksen tarkoituksena on opettaa uudelle työntekijälle toimintatavat ja taidot yksilöllisesti sekä kustannustehokkaasti.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli kahvilaketju Yritys X, jolla on toimipisteitä 17 pääkaupunkiseudulla sekä muutama ympäri Suomea. Tarve kehitystyölle syntyi perehdytyssuunnitelman heikkoudesta toimipisteessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi perehdytysprosessi rooleittain mentorin avuksi ja työntekijän osaamisen vahvistamiseksi. Ensimmäisenä alatavoitteena oli selvittää kahvilan nykyisen perehdytyksen kehitettävät kohteet. Toisena alatavoitteena oli määrittää perehdytysprosessi toimipisteeseen sopivaksi sekä selvittää toimipisteen työntekijäroolit, nimittäin perehdytys täytyy suunnitella rooleittain sopivaksi jokaiselle, jotta perehdytys on kattava ja tehokas. Viimeinen alatavoite oli selvittää mentorin rooli uudessa perehdytysprosessissa. Tarkoituksena on tuottaa työntekijälle perehdytysopas, mentorille perehdytyspaketti sekä check-lista avuksi perehdyttämiseen. Aihe rajattiin koskemaan toimipaikan eri työntekijärooleja, joita ovat salityöntekijä, harjoittelija sekä lainatyöntekijä, jotta heille saadaan selkeä ja kattava perehdytyskokonaisuus.
Tietoperusta on koottu kotimaiselle yritykselle kotimaisten lähteiden avulla, mutta mentorointi, joka on vierasta Suomessa ravintola-alalla, on tuotu esille uutena elementtinä käyttäen kansainvälisiä lähteitä. Tietoperustassa käsitellään perehdytystä, sen tarvetta rooleittain sekä sen hyötyjä, onnistunutta mentorointia sekä perehdytysprosessin kulkua.
Kehitystyötä alettiin suunnittelemaan vuoden 2021 keväällä ja perehdytystä testattiin vuoden 2021 syksyllä sekä kehitettiin vuoden 2022 keväällä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalita tiivisen tutkimuksen keinoin ja kehitysmenetelmänä pienelle kohderyhmälle oli teemahaastattelut. Haastattelut järjestettiin keväällä 2022 ja siihen osallistui perehdytettyjä sekä mentoreita. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja analysointiin. Haastatteluista ilmeni hyviä ideoita ja jatkokehitysehdotuksia.
Viimeisimmässä luvussa kootaan tärkeimmät tulokset tavoitteisiin nähden sekä esitellään kehitysehdotuksia. SWOT-analyysin perusteella muutamat Yrityksen X heikkoudet perehdytyksessä siirtyi vahvuuksiin. Näitä olivat muun muassa selkeämpi perehdytyssuunnitelma ja kahvilan kiire asiakkaiden suhteen on huomioitu perehdytyksessä sekä nyt yrityksellä on osaavia mentoreita perehdyttämässä. Perehdytyspolku luotiin kirjallisuuden sekä haastatteluiden perusteella ja perehdytyksen tueksi syntyi käytännöllinen mentorin opas, check-lista sekä uuden työntekijän perehdytysopas. Produktit ovat esiteltynä luvussa 5. Opinnäytetyön lopussa on myös pohdintaa kehitystyön luotettavuudesta, vuorovaikutuksesta toimeksiantajan kanssa sekä opinnäytetyöprosessista, miten se hyödytti myös omaa elämääni.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli kahvilaketju Yritys X, jolla on toimipisteitä 17 pääkaupunkiseudulla sekä muutama ympäri Suomea. Tarve kehitystyölle syntyi perehdytyssuunnitelman heikkoudesta toimipisteessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi perehdytysprosessi rooleittain mentorin avuksi ja työntekijän osaamisen vahvistamiseksi. Ensimmäisenä alatavoitteena oli selvittää kahvilan nykyisen perehdytyksen kehitettävät kohteet. Toisena alatavoitteena oli määrittää perehdytysprosessi toimipisteeseen sopivaksi sekä selvittää toimipisteen työntekijäroolit, nimittäin perehdytys täytyy suunnitella rooleittain sopivaksi jokaiselle, jotta perehdytys on kattava ja tehokas. Viimeinen alatavoite oli selvittää mentorin rooli uudessa perehdytysprosessissa. Tarkoituksena on tuottaa työntekijälle perehdytysopas, mentorille perehdytyspaketti sekä check-lista avuksi perehdyttämiseen. Aihe rajattiin koskemaan toimipaikan eri työntekijärooleja, joita ovat salityöntekijä, harjoittelija sekä lainatyöntekijä, jotta heille saadaan selkeä ja kattava perehdytyskokonaisuus.
Tietoperusta on koottu kotimaiselle yritykselle kotimaisten lähteiden avulla, mutta mentorointi, joka on vierasta Suomessa ravintola-alalla, on tuotu esille uutena elementtinä käyttäen kansainvälisiä lähteitä. Tietoperustassa käsitellään perehdytystä, sen tarvetta rooleittain sekä sen hyötyjä, onnistunutta mentorointia sekä perehdytysprosessin kulkua.
Kehitystyötä alettiin suunnittelemaan vuoden 2021 keväällä ja perehdytystä testattiin vuoden 2021 syksyllä sekä kehitettiin vuoden 2022 keväällä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalita tiivisen tutkimuksen keinoin ja kehitysmenetelmänä pienelle kohderyhmälle oli teemahaastattelut. Haastattelut järjestettiin keväällä 2022 ja siihen osallistui perehdytettyjä sekä mentoreita. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja analysointiin. Haastatteluista ilmeni hyviä ideoita ja jatkokehitysehdotuksia.
Viimeisimmässä luvussa kootaan tärkeimmät tulokset tavoitteisiin nähden sekä esitellään kehitysehdotuksia. SWOT-analyysin perusteella muutamat Yrityksen X heikkoudet perehdytyksessä siirtyi vahvuuksiin. Näitä olivat muun muassa selkeämpi perehdytyssuunnitelma ja kahvilan kiire asiakkaiden suhteen on huomioitu perehdytyksessä sekä nyt yrityksellä on osaavia mentoreita perehdyttämässä. Perehdytyspolku luotiin kirjallisuuden sekä haastatteluiden perusteella ja perehdytyksen tueksi syntyi käytännöllinen mentorin opas, check-lista sekä uuden työntekijän perehdytysopas. Produktit ovat esiteltynä luvussa 5. Opinnäytetyön lopussa on myös pohdintaa kehitystyön luotettavuudesta, vuorovaikutuksesta toimeksiantajan kanssa sekä opinnäytetyöprosessista, miten se hyödytti myös omaa elämääni.