Google företags profiler ur ett konsumentperspektiv
Sandström, Vincent (2022)
Sandström, Vincent
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512086
Tiivistelmä
Google företags profil är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper företag att synas då konsumenterna söker på lokala tjänster i Google och Google Kartor. Det fungerar som ett digitalt skyltfönster genom att förmedla aktuell information såsom kontaktuppgifter, öppethållstider, bilder och recensioner. Tidigare studier har fokuserat på ämnet ur ett företagsperspektiv men det finns få studier som undersöker konsumenternas synvinklar.
Syftet med arbetet är att skapa en förståelse för hur konsumenterna använder sig av Google företags profiler i deras vardagliga liv och vilka egenskaper som de värdesätter högst. Den teoretiska referensramen tar upp AIDA modellen som beskriver kundresans fyra faser: uppmärksamhet, intresse, behov och beslut samt sökmotorn Google och dess funktioner.
Genom att utföra en kvantitativ monometodisk undersökning i form av en webenkät skapas förståelse av konsumenternas beteende. Populationen som undersöks är svenskspråkiga studerande i Helsingforsregionen i åldern 18–30. 78 respondenters svar analyseras i relation till den teoretiska referensramen med hjälp av Google Forms.
Resultaten i undersökningen visar att användningen av Google företags profiler är vanligt och de flesta besöker dessa profiler före de navigerar sig till företagets webbplats. Google företags profilerna har möjligheten att bidra till en komplett kundresa där alla fyra element av AIDA modellen används. Åsikterna och preferenserna bland respondenterna varierar men majoriteten värdesätter lättillgänglig, snabb och konkret information. De tre mest uppskattade egenskaperna är öppethållstider, adress och webbplats.
Som en slutsats kan man säga att en optimerad företags profil med riklig och relevant information som utnyttjar de egenskaper som Google erbjuder möter konsumenternas behov och preferenser med en större sannolikhet. Som förslag på fortsatt undersökning kunde ämnet studeras med en bredare population i form av en kvalitativ och kvantitativ metod för att kombinera en enkät, intervjuer och analys av data.
Syftet med arbetet är att skapa en förståelse för hur konsumenterna använder sig av Google företags profiler i deras vardagliga liv och vilka egenskaper som de värdesätter högst. Den teoretiska referensramen tar upp AIDA modellen som beskriver kundresans fyra faser: uppmärksamhet, intresse, behov och beslut samt sökmotorn Google och dess funktioner.
Genom att utföra en kvantitativ monometodisk undersökning i form av en webenkät skapas förståelse av konsumenternas beteende. Populationen som undersöks är svenskspråkiga studerande i Helsingforsregionen i åldern 18–30. 78 respondenters svar analyseras i relation till den teoretiska referensramen med hjälp av Google Forms.
Resultaten i undersökningen visar att användningen av Google företags profiler är vanligt och de flesta besöker dessa profiler före de navigerar sig till företagets webbplats. Google företags profilerna har möjligheten att bidra till en komplett kundresa där alla fyra element av AIDA modellen används. Åsikterna och preferenserna bland respondenterna varierar men majoriteten värdesätter lättillgänglig, snabb och konkret information. De tre mest uppskattade egenskaperna är öppethållstider, adress och webbplats.
Som en slutsats kan man säga att en optimerad företags profil med riklig och relevant information som utnyttjar de egenskaper som Google erbjuder möter konsumenternas behov och preferenser med en större sannolikhet. Som förslag på fortsatt undersökning kunde ämnet studeras med en bredare population i form av en kvalitativ och kvantitativ metod för att kombinera en enkät, intervjuer och analys av data.
