Sosiaalisen median strategia yritykselle Beautybic
Hopeamaa, Roosa (2022)
Hopeamaa, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612288
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona ihonhoitokonsepti Beautybicille. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa yritykselle ajankohtainen sosiaalisen median strategia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2022 ja se valmistui saman vuoden toukokuussa. Valmis strategia luovutettiin toimeksiantajalle pdf-oppaan muodossa, joka antoi raamit yrityksen sosiaalisen median suunnitteluun ja toteutukseen kattaen tavoitteet, kohderyhmät, ostopersoonat, sisällöt, aikataulun, keinot sekä analyysin. Lisäksi strategian lopusta löytyy vinkkejä sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Strategian päätavoitteina on lisätä brändin tunnettavuutta, kasvattaa somekanavien seuraajakuntaa ja sitoutuneisuutta sekä ohjata somekanavista trafiikkia yrityksen verk-kosivuille.
Aihetta lähdettiin lähestymään perehtymällä digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan Suomessa sekä sosiaalisen median kanaviin. Samalla tutustuttiin maail-manlaajuisiin sometrendeihin ja -kanavien analytiikkatyökaluihin, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mikä sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä kiinnostaa, ja mitä asioita siellä voi mitata. Neljännessä luvussa tutustuttiin muutamaan eri somestrategiamalliin sekä niiden eri osioihin, jotta saatiin parempi käsitys siitä, mitä sosiaalisen median strategia oikein pitää sisällään. Näiden teemojen kautta saatiin kattava käsitys opinnäytetyön aihepiiristä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kolme suppeaa tutkimusta, jotka auttoivat sosiaalisen median strategian rakentamisessa. Tutkimuksien tavoitteena oli selvittää, minkälainen sisältö vetoaa parhaiten yrityksen sosiaalisen median kanavien seuraajiin, sekä milloin sisältö tavoittaa parhaiten nämä ihmiset. Yksi tutkimuksista oli kysely, joka jaettiin Beautybicin Facebook ja Instagram tileillä. Sillä kartoitettiin vastaajien somekäytön mieltymyksiä sekä ajatuksia Beautybicin tuottamasta sisällöstä. Aikataulututkimuksessa tutkailtiin analytiikkaa kanavien aktiivisimmista käyttöajoista sekä yleistä tietoa hyvistä julkaisuajankohdista. Kohderyhmätutkimus taas antoi selke-ämmän kuvan Beautybicin sosiaalisen median kanavien yleisöistä.
Aihepiirin käsittelyn ja tutkimusten pohjalta rakentui valmis sosiaalisen median strategia Beautybicille. Strategian yhteydessä toteutettiin myös toimeksiantajan toivoma somekalenteri helpotta-maan sisällön suunnittelua ja aikataulutusta. Opinnäytetyö oli tekijän mielestä onnistunut kokonaisuus sekä myös toimeksiantaja oli siihen hyvin tyytyväinen.
Aihetta lähdettiin lähestymään perehtymällä digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan Suomessa sekä sosiaalisen median kanaviin. Samalla tutustuttiin maail-manlaajuisiin sometrendeihin ja -kanavien analytiikkatyökaluihin, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mikä sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä kiinnostaa, ja mitä asioita siellä voi mitata. Neljännessä luvussa tutustuttiin muutamaan eri somestrategiamalliin sekä niiden eri osioihin, jotta saatiin parempi käsitys siitä, mitä sosiaalisen median strategia oikein pitää sisällään. Näiden teemojen kautta saatiin kattava käsitys opinnäytetyön aihepiiristä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kolme suppeaa tutkimusta, jotka auttoivat sosiaalisen median strategian rakentamisessa. Tutkimuksien tavoitteena oli selvittää, minkälainen sisältö vetoaa parhaiten yrityksen sosiaalisen median kanavien seuraajiin, sekä milloin sisältö tavoittaa parhaiten nämä ihmiset. Yksi tutkimuksista oli kysely, joka jaettiin Beautybicin Facebook ja Instagram tileillä. Sillä kartoitettiin vastaajien somekäytön mieltymyksiä sekä ajatuksia Beautybicin tuottamasta sisällöstä. Aikataulututkimuksessa tutkailtiin analytiikkaa kanavien aktiivisimmista käyttöajoista sekä yleistä tietoa hyvistä julkaisuajankohdista. Kohderyhmätutkimus taas antoi selke-ämmän kuvan Beautybicin sosiaalisen median kanavien yleisöistä.
Aihepiirin käsittelyn ja tutkimusten pohjalta rakentui valmis sosiaalisen median strategia Beautybicille. Strategian yhteydessä toteutettiin myös toimeksiantajan toivoma somekalenteri helpotta-maan sisällön suunnittelua ja aikataulutusta. Opinnäytetyö oli tekijän mielestä onnistunut kokonaisuus sekä myös toimeksiantaja oli siihen hyvin tyytyväinen.