Ympäristökasvatus Tampereen peruskouluissa: vertailu tavanomaisten ja Vihreä lippu -ohjelmaan kuuluvien peruskoulujen ympäristökasvatuksesta
Tanski, Katja (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla tavanomaisten koulujen ja Vihreä lippu -ohjelmaan kuuluvien koulujen ympäristökasvatusta tamperelaisissa peruskouluissa. Työn tilaajana toimi Tampereen kaupungin sivistystoimi. Peruskoulujen merkitystä ympäristökansalaisten kasvattajana ei voi korostaa liikaa. Kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyvien taitojen opettaminen on kirjattu opetussuunnitelmaan. Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi on edistänyt suomalaista ympäristökasvatusta jo vuosikymmeniä, lisäksi se koordinoi kansainvälistä Vihreä lippu - ohjelmaa Suomessa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin lisääkö maksullinen ympäristösertifikaatti ympäristökasvatuksen määrää kouluissa ajallisesti, vai toteuttavatko tavanomaiset koulut ympäristökasvatusta yhtä lailla pelkän opetussuunnitelman pohjalta. Tässä opinnäytetyössä tavanomaisella koululla tarkoitettiin peruskoulua, jolla ei ole Vihreä lippu -ympäristösertifikaattia. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kestävää kehitystä, opetussuunnitelman perusteita, ympäristökasvatusta sekä Vihreä lippu -ohjelmaa. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, joten siinä käydään läpi tutkimuksen toteutusvaiheet ja tulokset. Tutkimusmenetelmiksi oli valittu kysely sekä teemahaastattelut. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun kestävän kehityksen opiskelijan, Laura Vänskän kanssa. Aineistoa tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta ja tulosten pohjalta toteutettiin kaksi erillistä opinnäytetyötä. Ympäristökasvatuksen sisältöä ja määrää selvitettiin tekemällä peruskoulujen opettajille vapaaehtoinen kysely, jonka vastausten tulosten perusteella teemahaastateltiin viisi rehtoria. Ympäristökasvatuksen laadukkuuden mittaaminen on haastavaa, joten opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään ympäristökasvatuksen määrää ja tyyliä sekä keräämään opettajien kokemuksia ympäristökasvatuksen antamisesta. Tämän tutkimuksen perusteella ympäristökasvatusta annetaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sekä sertifikaatittomissa kouluissa että Vihreä lippu -sertifikaatin kouluissa. Vihreä lippu lisää oppilaiden ja henkilökunnan osallisuutta, mutta sertifikaatin raportointivelvollisuus koetaan työläänä. Ympäristökasvatuksen antamiseen vaikuttavat eniten opettajan aktiivisuus ja omat mielenkiinnon kohteet.