Kuljetuslogistiikkaketjujen ympäristövaikutusten arviointi ja liiketoiminnan kehittäminen
Juusti, Salla (2022)
Juusti, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida kuljetusketjujen ympäristövaikutuksia ja pohtia miten ne luovat ja tukevat uutta digitaalista ja teknologista liiketoimintaa. Työ tehtiin osana Satakuntalaisten logistiikkaketjujen digiloikka -hanketta. Työn toimeksiantajina ovat Satakunnan ammattikorkeakoulu ja sen alaisuudessa toimiva Merilogistiikan tutkimuskeskus. Työ tehtiin yhteistyössä Satakuntalaisten yritysten kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta, tutkimusosiosta ja johtopäätöksistä. Teoriaosiossa keskitytään logistiikkaan, eri toimialojen kuljetusketjuihin, digitalisaatioon ja teknologiaan sekä ympäristövaikutusten arviointiin. Työtä voidaan pitää laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusosiossa aineistoa kerättiin yritysten logistiikkatoimijoiden/asiantuntijoiden yksilöhaastattelujen pohjalta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa digitalisaatio ja ympäristöasiat vuorottelivat tietyssä järjestyksessä. Yritykset kuvattiin tutkimuksessa toimialojen mukaan, jolloin ne pysyivät nimettöminä. Lopuksi tutkimustuloksissa pohdittiin ja analysoitiin haastatteluiden vastauksia ja asetettuja tutkimusongelmia.
Tutkimustulokset saatiin haastatteluiden perusteella, haastattelemalla viiden eri yrityksen logistiikkatoimijaa tai asiantuntijaa. Tutkimustuloksien mukaan yritysten liiketoiminnan luomisen ja tukemisen keinoiksi valikoituivat yhteistyö toimijoiden kanssa, logistiikan toimiva suunnittelu, henkilöstön kouluttaminen ja palkkaaminen, riskien kartoittaminen, erilaiset sovellukset, järjestelmät ja työkalut. Lisäksi liiketoimintaa luovat ympäristövaikutuksia laskevat mittarit, kyberturvallisuus sekä viimeisten ajokilometrien ennustavat analyysit.
Tutkimustuloksissa selvisi, että ympäristövaikutuksia voidaan arvioida erilaisten mittareiden, haastatteluiden, lainsäädännön, ulkopuolisten tekemien laskelmien, koulutusten, standardien ja riskien kartoittamisen avulla. The purpose of this thesis was to assess the environmental impacts of transport chains and to consider how they create and support new digital and technological business. The work was carried out as part of the digital leap project of logistics chains in Satakunta. The work is commissioned by Satakunta University of Applied Sciences and the Marine Logistics Research Centre. The work was carried out in cooperation with companies in Satakunta.
The thesis consists of theory, research, and conclusions. The theory section focuses on logistics, transport chains in different industries, digitalisation and technology, and environmental impact assessment. The work can be considered a qualitative or qualitative study. In the research section, data was collected based on individual interviews with logistics operators/experts from companies. The interviews were conducted remotely using a semi-structured interview method, in which digitalisation and environmental issues alternated in a certain order. The companies were described in the survey by industry, leaving them anonymous. Finally, the results of the research considered and analyzed the answers to the interviews and the research problems that have been set.
The results of the research were obtained based on interviews, by interviewing logistics operators or experts from five different companies. According to the research results, cooperation with actors, functional planning of logistics, training and hiring personnel, risk mapping, different applications, systems, and tools were chosen as means of creating and supporting companies' business activities. In addition, business is created by indicators that reduce environmental impacts, cybersecurity, and predictive analyses of the last mileage.
The research results revealed that environmental impacts can be assessed by means of various indicators, interviews, legislation, calculations by outsiders, trainings, standards, and risk mapping.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta, tutkimusosiosta ja johtopäätöksistä. Teoriaosiossa keskitytään logistiikkaan, eri toimialojen kuljetusketjuihin, digitalisaatioon ja teknologiaan sekä ympäristövaikutusten arviointiin. Työtä voidaan pitää laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusosiossa aineistoa kerättiin yritysten logistiikkatoimijoiden/asiantuntijoiden yksilöhaastattelujen pohjalta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa digitalisaatio ja ympäristöasiat vuorottelivat tietyssä järjestyksessä. Yritykset kuvattiin tutkimuksessa toimialojen mukaan, jolloin ne pysyivät nimettöminä. Lopuksi tutkimustuloksissa pohdittiin ja analysoitiin haastatteluiden vastauksia ja asetettuja tutkimusongelmia.
Tutkimustulokset saatiin haastatteluiden perusteella, haastattelemalla viiden eri yrityksen logistiikkatoimijaa tai asiantuntijaa. Tutkimustuloksien mukaan yritysten liiketoiminnan luomisen ja tukemisen keinoiksi valikoituivat yhteistyö toimijoiden kanssa, logistiikan toimiva suunnittelu, henkilöstön kouluttaminen ja palkkaaminen, riskien kartoittaminen, erilaiset sovellukset, järjestelmät ja työkalut. Lisäksi liiketoimintaa luovat ympäristövaikutuksia laskevat mittarit, kyberturvallisuus sekä viimeisten ajokilometrien ennustavat analyysit.
Tutkimustuloksissa selvisi, että ympäristövaikutuksia voidaan arvioida erilaisten mittareiden, haastatteluiden, lainsäädännön, ulkopuolisten tekemien laskelmien, koulutusten, standardien ja riskien kartoittamisen avulla.
The thesis consists of theory, research, and conclusions. The theory section focuses on logistics, transport chains in different industries, digitalisation and technology, and environmental impact assessment. The work can be considered a qualitative or qualitative study. In the research section, data was collected based on individual interviews with logistics operators/experts from companies. The interviews were conducted remotely using a semi-structured interview method, in which digitalisation and environmental issues alternated in a certain order. The companies were described in the survey by industry, leaving them anonymous. Finally, the results of the research considered and analyzed the answers to the interviews and the research problems that have been set.
The results of the research were obtained based on interviews, by interviewing logistics operators or experts from five different companies. According to the research results, cooperation with actors, functional planning of logistics, training and hiring personnel, risk mapping, different applications, systems, and tools were chosen as means of creating and supporting companies' business activities. In addition, business is created by indicators that reduce environmental impacts, cybersecurity, and predictive analyses of the last mileage.
The research results revealed that environmental impacts can be assessed by means of various indicators, interviews, legislation, calculations by outsiders, trainings, standards, and risk mapping.