Tasosuoritukset musiikin laajan oppimäärän mukaisissa perusopinnoissa : tasosuoritusten tarkoitus ja tarpeellisuus viulunsoiton perusopinnoissa.
Kontunen, Maija (2022)
Kontunen, Maija
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ydin ja taustaa pähkinänkuoressa: Yhteiskunnalliseen murrokseen liittyvät muutokset lasten harrastamisessa ovat aiheuttaneet muutoksia myös taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusteisiin ja sitä myöten viulunsoiton opiskeluun perustasolla 2000-luvulta lähtien. Muutokseen liittyy tyypillisesti vastusta, mikä ilmenee hämmennyksenä ja ongelmallisuuden kokemuksena viulunsoiton tavoitteellisuuden toteutumisen suhteen. Vaikka yksilöllisiä vahvuuksia korostava, numeroarvioinnista luopunut positiivisen pedagogiikan mukainen opetusideologia onkin ymmärrettävää ja aiheellista, aiheuttaa tasapäistämisen vaatimus, jossa harrastajien ei haluta arvioinnin myötä kokevan paremmuusjärjestykseen asettamista eikä stressiä, epäoikeudenmukaisuuden kokemusta niissä viuluopiskelijoissa, jotka nopeasti edistyvinä haluavat haasteellisia etappeja soittoharrastuksensa opintopolulla.
Tavoitteena opinnäytetyössä on löytää sopuisa ja ideaali toiminnan malli, sikälikin, että tämän laadullisen tutkimuksen tyyppiin kuuluvan opinnäytetyön tarkoitus on antaa mahdollisuus dialogille, jossa erilaiset näkemykset ristiriitaisuuksistaan huolimatta auttavat kuitenkin löytämään hyvät elämän edellytykset merkitystä ja iloa antavan viulunsoittoharrastuksen parissa.
Laadullisen tutkimuksen tyyppiseen menetelmään kuuluva opinnäytetyö, jossa tutkittava asia pyritään ymmärtämään kokonaisvaltaisesti useasta näkökulmasta, liittyy myös hermeneuttiseen tutkimukseen sisältyvään hermeneuttisen kehän ilmiöön siinä mielessä, että opinnäytetyön aiheeseen liittyvä ennakkokäsitys on opinnäytetyön valmistumisen myötä joutunut muuttamaan muotoaan. Ymmärrys tutkittavasta aiheesta syvenee vähitellen spiraalinomaisessa prosessissa, jossa tulkinta saa uusia ulottuvuuksia välillä kuitenkin edeltäviin tulkintoihin palaten, niitä kokonaan hylkäämättä. Useat alan asiantuntijoiden haastattelut, kirjalliset työt sekä opinnäytetyön laatimisen aikana suoritetut viulunsoiton tasokurssisuoritukset ovat osaltaan vaikuttaneet tähän muodonmuutokseen.
Opinnäytetyössä pyrkimyksenä on asettaa jossain määrin kyseenalaiseksi uusimman vuonna 2017 laaditun voimassaolevan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman ohjeita, jotka toimivat päämäärätietoisen, taidon hallintaan tähtäävän viulunsoiton lajin taustavaikuttajana.
Tavoitteena opinnäytetyössä on löytää sopuisa ja ideaali toiminnan malli, sikälikin, että tämän laadullisen tutkimuksen tyyppiin kuuluvan opinnäytetyön tarkoitus on antaa mahdollisuus dialogille, jossa erilaiset näkemykset ristiriitaisuuksistaan huolimatta auttavat kuitenkin löytämään hyvät elämän edellytykset merkitystä ja iloa antavan viulunsoittoharrastuksen parissa.
Laadullisen tutkimuksen tyyppiseen menetelmään kuuluva opinnäytetyö, jossa tutkittava asia pyritään ymmärtämään kokonaisvaltaisesti useasta näkökulmasta, liittyy myös hermeneuttiseen tutkimukseen sisältyvään hermeneuttisen kehän ilmiöön siinä mielessä, että opinnäytetyön aiheeseen liittyvä ennakkokäsitys on opinnäytetyön valmistumisen myötä joutunut muuttamaan muotoaan. Ymmärrys tutkittavasta aiheesta syvenee vähitellen spiraalinomaisessa prosessissa, jossa tulkinta saa uusia ulottuvuuksia välillä kuitenkin edeltäviin tulkintoihin palaten, niitä kokonaan hylkäämättä. Useat alan asiantuntijoiden haastattelut, kirjalliset työt sekä opinnäytetyön laatimisen aikana suoritetut viulunsoiton tasokurssisuoritukset ovat osaltaan vaikuttaneet tähän muodonmuutokseen.
Opinnäytetyössä pyrkimyksenä on asettaa jossain määrin kyseenalaiseksi uusimman vuonna 2017 laaditun voimassaolevan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman ohjeita, jotka toimivat päämäärätietoisen, taidon hallintaan tähtäävän viulunsoiton lajin taustavaikuttajana.
