Katsaus 360° verkkomedian suosituimpiin juttuihin ja sisältöön
Kaivanto, Mikael (2022)
Kaivanto, Mikael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612344
Tiivistelmä
Verkkoanalytiikka on noussut verkkojournalismissa keskeiseen rooliin digitalisaation myötä. Nykyään isot mediatalot seuraavat herkeämättä lukuja, jotka kertovat julkaistun sisällön nykyaikaisesta levikistä. Luvut ovat hyvä työkalu verkkojournalismin parantamisessa, mutta ne eivät saa ottaa liian suurta roolia sisällöntuotannosta.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Haaga-Helian journalismin koulutusohjelman omaan verkkomediaan nimeltä 360° verkkomedia. Se on toiminut neljä vuotta koulutusohjelman journalististen töiden julkaisualustana. Opinnäytetyössä perehdytään 360° verkkomedia yleiskuvaan ja sen suosituimpiin juttuihin. Verkkomediasta on poimittu kymmenen suosituinta artikkelia, kymmenen suosituinta videota ja kymmenen suosituinta äänisisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää 360° verkkomediaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Haaga-Helian journalismin koulutusohjelma. Tutkimustulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa siitä, minkälainen on 360° verkkomedia ja sen suosituimmat jutut numeroiden takaa.
360° verkkomedian käyttäjäliikenne nojautuu vahvasti Googlen hakutuloksiin. Verkkomedian käyttäjät lukevat keskimäärin yhden artikkelin ja poistuvat sen jälkeen. Sama trendi on nähtävissä myös suosituimmissa jutuissa. Ainoastaan äänisisältöjen pariin tullaan yleisesti verkkomedian artikkelin kautta tai somesta. Suosituimpien juttujen aiheet ovat usein skuuppimaisia ja kevyitä. Ajattomat jutut menestyvät parhaiten.
360° verkkomedian julkaisussa erityistä huomiota kannattaa kiinnittää näkökulman valintaa, otsikointiin ja somemarkkinointiin. Tärkeimpänä on saada jutut helpommin näkyviin Googlen hakutuloksiin.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Haaga-Helian journalismin koulutusohjelman omaan verkkomediaan nimeltä 360° verkkomedia. Se on toiminut neljä vuotta koulutusohjelman journalististen töiden julkaisualustana. Opinnäytetyössä perehdytään 360° verkkomedia yleiskuvaan ja sen suosituimpiin juttuihin. Verkkomediasta on poimittu kymmenen suosituinta artikkelia, kymmenen suosituinta videota ja kymmenen suosituinta äänisisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää 360° verkkomediaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Haaga-Helian journalismin koulutusohjelma. Tutkimustulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa siitä, minkälainen on 360° verkkomedia ja sen suosituimmat jutut numeroiden takaa.
360° verkkomedian käyttäjäliikenne nojautuu vahvasti Googlen hakutuloksiin. Verkkomedian käyttäjät lukevat keskimäärin yhden artikkelin ja poistuvat sen jälkeen. Sama trendi on nähtävissä myös suosituimmissa jutuissa. Ainoastaan äänisisältöjen pariin tullaan yleisesti verkkomedian artikkelin kautta tai somesta. Suosituimpien juttujen aiheet ovat usein skuuppimaisia ja kevyitä. Ajattomat jutut menestyvät parhaiten.
360° verkkomedian julkaisussa erityistä huomiota kannattaa kiinnittää näkökulman valintaa, otsikointiin ja somemarkkinointiin. Tärkeimpänä on saada jutut helpommin näkyviin Googlen hakutuloksiin.