Sijainnin ja palveluiden merkitys kohteissa Basecamp Oulanka ja Wanha Pehtoori
Hannula, Ilona; Jokinen, Roosa (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hannula, Ilona
Jokinen, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612358
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sijainnin ja palveluiden merkitys kohteissa Basecamp Oulanka ja Wanha Pehtoori asiakkaan näkökulmasta. Työ oli tutkimus, joka suoritettiin toimeksiantona kyseisille yrityksille kyselyiden muodossa. Aihetta ja toimeksiantoyrityksiä on käsitelty opinnäytetyössä luontomatkailun näkökulmasta.
Työn tietoperusta oli jaoteltu kolmeen osaan, jotka olivat matkailupalvelut, matkailumaantiede ja luontomatkailu. Koko työtä oli tarkasteltu näiden aihepiirien pohjalta. Matkailupalvelut olivat jaettu majoitus-, aktiviteetti- ja elämys- ja ravintolapalveluihin, joissa tietoa käsiteltiin soveltaen toimeksiantajayrityksiin ja luontomatkailuun. Matkailumaantiede-osiossa tutkittiin käsitettä yleisesti, taloudellisesti sekä saavutettavuuden ja esteettömyyden kannalta. Luontomatkailussa myös perehdyttiin aiheeseen yleisesti ja syvennyttiin sen vaikutuksiin hyvinvoinnin ja talouden kannalta sekä muutamaan alakäsitteeseen.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia, mutta myös kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja itse tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2022 asiakaskyselyinä. Tulokset osoittivat, että sijainnilla ja palveluilla oli merkitystä asiakkaille kohteen valinnassa, mutta itse kohteella ja yrityksen ominaisuuksilla oli myös vaikutusta. Saadut tulokset myös erosivat hieman yritysten välillä. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella toimeksiantoyrityksiä vertailtiin keskenään.
Toimeksiantajat kokivat tulokset hyödyllisiksi ja arvokkaiksi liiketoiminnan kehittämisen kannalta ja ne myös vahvistivat jo heidän olemassa olevia käsityksiä asiakkaistaan. Tutkimuksen avulla saatu tieto on luotettavaa ja vastaavanlaisia tutkimuksia ei ollut tehty aikaisemmin.
Työn tietoperusta oli jaoteltu kolmeen osaan, jotka olivat matkailupalvelut, matkailumaantiede ja luontomatkailu. Koko työtä oli tarkasteltu näiden aihepiirien pohjalta. Matkailupalvelut olivat jaettu majoitus-, aktiviteetti- ja elämys- ja ravintolapalveluihin, joissa tietoa käsiteltiin soveltaen toimeksiantajayrityksiin ja luontomatkailuun. Matkailumaantiede-osiossa tutkittiin käsitettä yleisesti, taloudellisesti sekä saavutettavuuden ja esteettömyyden kannalta. Luontomatkailussa myös perehdyttiin aiheeseen yleisesti ja syvennyttiin sen vaikutuksiin hyvinvoinnin ja talouden kannalta sekä muutamaan alakäsitteeseen.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia, mutta myös kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja itse tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2022 asiakaskyselyinä. Tulokset osoittivat, että sijainnilla ja palveluilla oli merkitystä asiakkaille kohteen valinnassa, mutta itse kohteella ja yrityksen ominaisuuksilla oli myös vaikutusta. Saadut tulokset myös erosivat hieman yritysten välillä. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella toimeksiantoyrityksiä vertailtiin keskenään.
Toimeksiantajat kokivat tulokset hyödyllisiksi ja arvokkaiksi liiketoiminnan kehittämisen kannalta ja ne myös vahvistivat jo heidän olemassa olevia käsityksiä asiakkaistaan. Tutkimuksen avulla saatu tieto on luotettavaa ja vastaavanlaisia tutkimuksia ei ollut tehty aikaisemmin.