Brändiuudistuksen onnistuminen yrityksen sisäisestä näkökulmasta käsin : Kuopion Energian brändiuudistuksen prosessi ja henkilöstön sitoutuminen uuteen brändiin
Teikari, Katja (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on brändiuudistuksen sisäiseen onnistumiseen johtaneiden syiden tutkiminen. Tavoitteena on selvittää onnistuneen brändiuudistuksen sisäinen prosessi sekä sisäisten kohderyhmien sitoutuminen uuteen brändiin tehtyjen toimenpiteiden perusteella. Aiheen tekee ajankohtaiseksi brändi-ajattelun valtava kehitys viimeisten vuosikymmenien aikana. Nykyään brändin nähdään muodostuvan sidosryhmien mielissä, joten brändiuudistuksessa onkin ymmärretty sisäisten kohderyhmien, eli työntekijöiden, sitouttamisen tärkeys, koska työntekijät ovat keskeisessä roolissa luomassa mielikuvaa uudesta brändistä.
Tutkin opinnäytetyössä Kuopion Energian brändiuudistusta ja käytän teoriaohjaavaa analyysia peilaten Miller, Merrilees ja Yakimovan teoriaan onnistuneen brändiuudistuksen mallista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelua ja henkilöstön kyselytutkimusta hyödyntäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tapausyrityksessä brändiuudistuksen sisäinen prosessi oli toteutettu Miller ym. teorian vaiheiden mukaisesti ja henkilöstön sitoutuminen uuteen brändiin oli henkilöstökyselyn mukaan erittäin korkea. Tämän mahdollistajina voidaan nähdä sisäiset brändäystoimet ja brändin jatkuvuuden huomioiminen. Kehityskohteena voidaan pitää henkilöstön osallistamista uudistusprosessiin. Jatkokehitysehdotuksena näkisin brändiymmärryksen varmistamisen työntekijöiden keskuudessa, jotta jokainen työntekijä ymmärtäisi brändin oman työnsä kannalta sekä sitoutuisi uuteen brändiin mahdollisimman korkealla, emotionaalisella tasolla.
Tutkin opinnäytetyössä Kuopion Energian brändiuudistusta ja käytän teoriaohjaavaa analyysia peilaten Miller, Merrilees ja Yakimovan teoriaan onnistuneen brändiuudistuksen mallista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelua ja henkilöstön kyselytutkimusta hyödyntäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tapausyrityksessä brändiuudistuksen sisäinen prosessi oli toteutettu Miller ym. teorian vaiheiden mukaisesti ja henkilöstön sitoutuminen uuteen brändiin oli henkilöstökyselyn mukaan erittäin korkea. Tämän mahdollistajina voidaan nähdä sisäiset brändäystoimet ja brändin jatkuvuuden huomioiminen. Kehityskohteena voidaan pitää henkilöstön osallistamista uudistusprosessiin. Jatkokehitysehdotuksena näkisin brändiymmärryksen varmistamisen työntekijöiden keskuudessa, jotta jokainen työntekijä ymmärtäisi brändin oman työnsä kannalta sekä sitoutuisi uuteen brändiin mahdollisimman korkealla, emotionaalisella tasolla.