Uudellamaalla asuvien nuorten aikuisten kiinnostus Lappiin kotimaan matkailukohteena
Pehkonen, Taru (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pehkonen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Uudellamaalla asuvien 18-29-vuotiaiden
nuorten aikuisten kiinnostusta Lappiin kotimaan matkailukohteena. Tavoite on selvittää
sekä yleistä kiinnostusta Lappiin että sitä, mitkä asiat Lapin matkailussa kiinnostavat.
Työn teoriaosuudessa keskitytään suomalaisten kotimaanmatkailuun, työntö- ja vetovoimatekijöihin sekä kuluttajakäyttäytymiseen.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-internetkyselyn avulla. Aineiston analysointiin hyödynnettiin myös Webropol-ohjelmaa.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että luonto on merkittävä tekijä suomalaisten kotimaan matkakohteen valinnassa. Tutkimustulosten avulla myös saatiin selville mitkä tekijät vaikuttavat eniten Uudellamaalla asuvien 18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten Lapin matkakohteen valintaan. Tuloksista huomattiin myös, että matkakohteen valintaan vaikuttavat monet tekijät. Kyselyn pohjalta myös saatiin kuvaa, siitä millaiselle Lapin matkalle nuorten aikuiset mieluiten menisivät.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää matkailumarkkinoinnissa, jonka kohderyhmänä on Uudellamaalla asuvat nuoret aikuiset. Vaikkei otannan suppeuden vuoksi tarkkoja määritelmiä pystytä tekemään, tuloksia voi viitteellisesti hyödyntää markkinoinnissa tai tarkemman tutkimuksen tekemistä varten.
nuorten aikuisten kiinnostusta Lappiin kotimaan matkailukohteena. Tavoite on selvittää
sekä yleistä kiinnostusta Lappiin että sitä, mitkä asiat Lapin matkailussa kiinnostavat.
Työn teoriaosuudessa keskitytään suomalaisten kotimaanmatkailuun, työntö- ja vetovoimatekijöihin sekä kuluttajakäyttäytymiseen.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-internetkyselyn avulla. Aineiston analysointiin hyödynnettiin myös Webropol-ohjelmaa.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että luonto on merkittävä tekijä suomalaisten kotimaan matkakohteen valinnassa. Tutkimustulosten avulla myös saatiin selville mitkä tekijät vaikuttavat eniten Uudellamaalla asuvien 18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten Lapin matkakohteen valintaan. Tuloksista huomattiin myös, että matkakohteen valintaan vaikuttavat monet tekijät. Kyselyn pohjalta myös saatiin kuvaa, siitä millaiselle Lapin matkalle nuorten aikuiset mieluiten menisivät.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää matkailumarkkinoinnissa, jonka kohderyhmänä on Uudellamaalla asuvat nuoret aikuiset. Vaikkei otannan suppeuden vuoksi tarkkoja määritelmiä pystytä tekemään, tuloksia voi viitteellisesti hyödyntää markkinoinnissa tai tarkemman tutkimuksen tekemistä varten.