Hertsin kierrätysviikonloppu -tapahtuma
Henttonen, Anu (2022)
Henttonen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712483
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kiertotalousaiheisen tapahtuman järjestämistä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa. Opinnäytetyössä käydään läpi kestävän kehityksen ja kiertotalouden perusteita sekä kuluttajaprofiileja. Kestävä kehitys tarkoittaa hyvän elämän mahdollisuuden turvaamista tuleville sukupolville ottamalla huomioon ympäristö, ihminen ja talous. Kiertotalous sisältää erilaisia toimintamalleja, jossa voidaan vähentää jätteen määrää esimerkiksi kierrättämällä ja uudelleenkäyttämällä materiaaleja, jolloin luonnonvaroja tarvitaan vähemmän. Kuluttajaprofiilit ja niissä esitellyt ympäristönäkökulmaa arvostavien kuluttajien suuri osa kaikista kuluttajista ovat kannustavat yrityksiä tarjoamaan tuotteita ja palveluita ympäristö mielessä, sillä moni kuluttaja on valmis maksamaan ympäristöystävällisistä tuotteista enemmän.
Tapahtuman järjestämisen teoriassa käsitellään kysymyksiä mihin järjestämisen aikana tulisi osata vastata onnistuneen tapahtuman aikaan saamiseksi. Strategisia kysymyksiä ovat mitä, miksi ja kenelle tapahtuma järjestetään. Operatiivisia kysymyksiä ovat kuka, miten, millainen ja kuka tapahtuman järjestää. Tapahtumaprosessi käydään läpi suunnittelusta jälkimarkkinointiin.
Itse tapahtumaa kuvailevassa luvussa esitellään suunnitteluprosessi sekä lopulta suurimmalta osin virtuaalisesti toteutuneen tapahtuman toteutus sekä jälkimarkkinointi. Kevään 2021 pandemiatilanne pakotti muuttamaan suunnitelmia alkuperäisestä fyysisestä tapahtumasta virtuaalitapahtumaksi, ja kauppakeskuksessa oli vain yksi pop-up liike viikonlopun aikana. Mikäli pandemiatilanne olisi ollut parempi, olisi tapahtuma keskittynyt enemmän fyysiseen tapahtumaan kauppakeskuksessa.
Opinnäytetyön pääpaino on kestävän kulutuksen tapahtuman järjestämisessä, mutta siinä olevaa tietopohjaa voi käyttää muidenkin tapahtumien järjestämisen pohjana, tai tietoperustana kiertotalouden tuotteiden tarjooman lisäämisessä liiketoiminnassa.
Tapahtuman järjestämisen teoriassa käsitellään kysymyksiä mihin järjestämisen aikana tulisi osata vastata onnistuneen tapahtuman aikaan saamiseksi. Strategisia kysymyksiä ovat mitä, miksi ja kenelle tapahtuma järjestetään. Operatiivisia kysymyksiä ovat kuka, miten, millainen ja kuka tapahtuman järjestää. Tapahtumaprosessi käydään läpi suunnittelusta jälkimarkkinointiin.
Itse tapahtumaa kuvailevassa luvussa esitellään suunnitteluprosessi sekä lopulta suurimmalta osin virtuaalisesti toteutuneen tapahtuman toteutus sekä jälkimarkkinointi. Kevään 2021 pandemiatilanne pakotti muuttamaan suunnitelmia alkuperäisestä fyysisestä tapahtumasta virtuaalitapahtumaksi, ja kauppakeskuksessa oli vain yksi pop-up liike viikonlopun aikana. Mikäli pandemiatilanne olisi ollut parempi, olisi tapahtuma keskittynyt enemmän fyysiseen tapahtumaan kauppakeskuksessa.
Opinnäytetyön pääpaino on kestävän kulutuksen tapahtuman järjestämisessä, mutta siinä olevaa tietopohjaa voi käyttää muidenkin tapahtumien järjestämisen pohjana, tai tietoperustana kiertotalouden tuotteiden tarjooman lisäämisessä liiketoiminnassa.