Varhaiskasvatuksen sosionomi osana lähitiimiä : näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta
Merivirta, Rosa; Lehtinen, Veera; Salmela, Sofi (2022)
Merivirta, Rosa
Lehtinen, Veera
Salmela, Sofi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712525
Tiivistelmä
Vuonna 2018 luettiin uusi varhaiskasvatuslaki, mikä muutti varhaiskasvatuksen työnimikkeitä. Yksi uusista työnimikkeistä oli varhaiskasvatuksen sosionomi. Kuitenkin kyseisen työnimikkeen tehtävänkuva kentällä on vielä hieman auki. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, mitä kyseinen työnimike voisi tuoda varhaiskasvatuksen kentälle ja kuinka se voisi auttaa lähitiimiä varhaiskasvatustyössä.
Paimion kaupungille tehdyssä opinnäytetyössä tutkittiin tietoperustan kautta, mitä varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen liittyy. Selvitimme myös tiimityöskentelyn tärkeyttä ja kuinka toimiva tiimi yhdistetään laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, huomioiden laatuindikaattorit. Loimme myös kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat: millainen on toimiva lähitiimi, mitkä ovat tiimin jäsenten työtehtävät varhaiskasvatuksessa, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät opettajat ja lastenhoitajat kokevat työtehtävien muutoksen varhaiskasvatuksen sosionomien tullessa osaksi lähitiimiä, sekä millaisia odotuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan liittyy. Vastausten kartoittamiseen käytimme apuna Webropol-kyselytyökalua. Laadullisen tutkimuksen vastausten avaamiseen käytimme teemoittelua apuna.
Webropol kyselyn avulla selvisi, että tällä hetkellä varhaiskasvatuksen puolella työskentelevät arvostavat sosionomin (AMK) tietoja ja taitoja. He tiedostavat sen, että varhaiskasvatuksen sosionomeja tarvitaan kentälle. Vastauksissa korostui moniammatillisuus sekä sosionomien (AMK) vahvuus toimia perheiden kanssa. A new early childhood education law was enforced in 2018 which changed the work titles in early childhood education work. One of the new titles was Social Services based early childhood education professional. However, the job description of this title is still not entirely clear. The purpose of this thesis is to find out what this new title could bring to the field and how it could help the working team.
In this thesis, which was made for the city of Paimio, research was made through a theory base in order to find out what sort of know-how is related to the title of Social Services based early childhood education professional. The importance of teamwork and how to connect a functional team to good early childhood education while taking quality indicators into consideration were also examined. Three following research questions were established; What is a functioning work team? What are the work assignments of each team member in early childhood education? How do teachers and nurses experience the change in work assignments as Social Services based early childhood education professionals join their work team and what sort of expectations are involved with the job description of Social Services based early childhood education professional? To collect the replies to these questions the Webropol-questionnaire tool was used. Thematic analysis was used to help analyse the answers in this qualitative research.
Findings from the Webropol-questionnaire concluded that currently people working in early childhood education appreciate the knowledge and skills of Social Services based early childhood education professionals (University of Applied Sciences). They are also aware of the need for Social Services based early childhood education professionals in the field of early childhood education. Their multi professionalism and the ability to function with the families of the children was highlighted in the replies.
Paimion kaupungille tehdyssä opinnäytetyössä tutkittiin tietoperustan kautta, mitä varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen liittyy. Selvitimme myös tiimityöskentelyn tärkeyttä ja kuinka toimiva tiimi yhdistetään laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, huomioiden laatuindikaattorit. Loimme myös kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat: millainen on toimiva lähitiimi, mitkä ovat tiimin jäsenten työtehtävät varhaiskasvatuksessa, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät opettajat ja lastenhoitajat kokevat työtehtävien muutoksen varhaiskasvatuksen sosionomien tullessa osaksi lähitiimiä, sekä millaisia odotuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaan liittyy. Vastausten kartoittamiseen käytimme apuna Webropol-kyselytyökalua. Laadullisen tutkimuksen vastausten avaamiseen käytimme teemoittelua apuna.
Webropol kyselyn avulla selvisi, että tällä hetkellä varhaiskasvatuksen puolella työskentelevät arvostavat sosionomin (AMK) tietoja ja taitoja. He tiedostavat sen, että varhaiskasvatuksen sosionomeja tarvitaan kentälle. Vastauksissa korostui moniammatillisuus sekä sosionomien (AMK) vahvuus toimia perheiden kanssa.
In this thesis, which was made for the city of Paimio, research was made through a theory base in order to find out what sort of know-how is related to the title of Social Services based early childhood education professional. The importance of teamwork and how to connect a functional team to good early childhood education while taking quality indicators into consideration were also examined. Three following research questions were established; What is a functioning work team? What are the work assignments of each team member in early childhood education? How do teachers and nurses experience the change in work assignments as Social Services based early childhood education professionals join their work team and what sort of expectations are involved with the job description of Social Services based early childhood education professional? To collect the replies to these questions the Webropol-questionnaire tool was used. Thematic analysis was used to help analyse the answers in this qualitative research.
Findings from the Webropol-questionnaire concluded that currently people working in early childhood education appreciate the knowledge and skills of Social Services based early childhood education professionals (University of Applied Sciences). They are also aware of the need for Social Services based early childhood education professionals in the field of early childhood education. Their multi professionalism and the ability to function with the families of the children was highlighted in the replies.