Brändimarkkinoinnin toteuttaminen B2B-yrityksissä
Salminen, Emma (2022)
Salminen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712535
Tiivistelmä
Brändit yhdistetään helposti kuluttajatuotteisiin, vaikka brändit vaikuttavat myös yrityspäättäjien ostopäätöksiin. Opinnäytetyössäni keskityn brändimarkkinoinnin toteuttamiseen B2B-yrityksissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millaista brändityötä suomalaiset B2B-yritykset tekevät. Tarkoituksena on selvittää, miten B2B-yritykset hyödyntävät markkinoinnin eri keinoja brändimielikuvan rakentamisessa ja miten B2B-markkinoinnin ja B2B-myynnin välistä yhteystyötä toteutetaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen keväällä 2022. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändiä, sen rakentamista ja sen roolia B2B-yrityksessä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään brändin roolia myynti- ja markkinointisuppilon eri vaiheissa. Tutkimusta varten haastateltiin viittä eri henkilöä viidestä eri yrityksestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa, että brändillinen tekeminen mielletään vahvasti tunnettuuden kasvattamiseksi. Teoreettisesta viitekehyksestä poiketen suurin osa haastatelluista ei kokenut esimerkiksi asiantuntijasisältöjä brändilliseksi tekemiseksi.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella opinnäytetyössä esitetään kaksi kehitysehdotusta. Ensimmäisenä kehitysehdotuksena työssä todetaan, että yritysten tulisi panostaa enemmän brändimarkkinointiin. Toisena kehitysehdotuksena työssä ehdotetaan eri markkinointitoimenpiteiden kirkastamista. Yrityksissä jokaisen tulisi tietää, mihin toimenpiteillä pyritään.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millaista brändityötä suomalaiset B2B-yritykset tekevät. Tarkoituksena on selvittää, miten B2B-yritykset hyödyntävät markkinoinnin eri keinoja brändimielikuvan rakentamisessa ja miten B2B-markkinoinnin ja B2B-myynnin välistä yhteystyötä toteutetaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen keväällä 2022. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändiä, sen rakentamista ja sen roolia B2B-yrityksessä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään brändin roolia myynti- ja markkinointisuppilon eri vaiheissa. Tutkimusta varten haastateltiin viittä eri henkilöä viidestä eri yrityksestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa, että brändillinen tekeminen mielletään vahvasti tunnettuuden kasvattamiseksi. Teoreettisesta viitekehyksestä poiketen suurin osa haastatelluista ei kokenut esimerkiksi asiantuntijasisältöjä brändilliseksi tekemiseksi.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella opinnäytetyössä esitetään kaksi kehitysehdotusta. Ensimmäisenä kehitysehdotuksena työssä todetaan, että yritysten tulisi panostaa enemmän brändimarkkinointiin. Toisena kehitysehdotuksena työssä ehdotetaan eri markkinointitoimenpiteiden kirkastamista. Yrityksissä jokaisen tulisi tietää, mihin toimenpiteillä pyritään.