Kuinka pidetään hyvä etävastaanotto: käsikirja etävastaanottoon valmistautumisesta
Miettinen, Niina (2022)
Miettinen, Niina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612315
Tiivistelmä
Etävastaanotot ovat lisääntyneet voimakkaasti lyhyessä ajassa, ja ne ovat tulleet pysyvästi osaksi terveydenhuollon palveluita. Etänä saatavien palveluiden hyöty asiakkaalle nostaa palveluiden laatua, parantaa saavutettavuutta ja joustavuutta. Etävastaanotot tuovat asiakkaalle ajansäästöä, ja matkustaminen vähenee. Palveluntuottajat hyötyvät etävastaanottopalveluista monelta osin. Asiakkaat saavat palvelua nopeammin, ja palveluntuottajat voivat muokata palveluntuotantoaan tehokkaammaksi, kun asiakkaan ja palveluntuottajan ei tarvitse olla fyysisesti samassa paikassa.
Savonia-ammattikorkeakoulun Viretori on oppimisympäristö sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Viretorin oppimisympäristössä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan hyvinvointialan palveluiden tuottoa ja pyörittämään omaa vastaanottotoimintaa. Viretorilla asiakkaiden vastaanotot on pidetty joko asiakkaiden kotona tai Viretorin vastaanottotiloissa. Koronavirus kuitenkin mutkisti Viretorin toimintaa, ja Viretorilla otettiin nopeasti käyttöön etävastaanotot. Opinnäytetyön tarve tuli Viretorin etävastaanotoista, kuinka pidetään hyvä etävastaanotto?
Opinnäytetyössä tuotettiin käsikirja etävastaanottoon valmistautumiseen. Käsikirja on oppimateriaali Savonian opiskelijoille, kuinka pidetään hyvä etävastaanotto, kuinka etävastaanottoon täytyy valmistautua ja millaista on verkko-ohjaus? Viretorin kautta opiskelijat saavat arvokasta kokemusta asiakastyöstä. Etävastaanotoilla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan työelämätaitoja jo opiskeluaikana, tämä on tärkeää oppia ja myös valmennusta tulevaan työelämään. Opiskelijat ovat tulevia oman alansa asiantuntijoita.
Savonia-ammattikorkeakoulun Viretori on oppimisympäristö sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Viretorin oppimisympäristössä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan hyvinvointialan palveluiden tuottoa ja pyörittämään omaa vastaanottotoimintaa. Viretorilla asiakkaiden vastaanotot on pidetty joko asiakkaiden kotona tai Viretorin vastaanottotiloissa. Koronavirus kuitenkin mutkisti Viretorin toimintaa, ja Viretorilla otettiin nopeasti käyttöön etävastaanotot. Opinnäytetyön tarve tuli Viretorin etävastaanotoista, kuinka pidetään hyvä etävastaanotto?
Opinnäytetyössä tuotettiin käsikirja etävastaanottoon valmistautumiseen. Käsikirja on oppimateriaali Savonian opiskelijoille, kuinka pidetään hyvä etävastaanotto, kuinka etävastaanottoon täytyy valmistautua ja millaista on verkko-ohjaus? Viretorin kautta opiskelijat saavat arvokasta kokemusta asiakastyöstä. Etävastaanotoilla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan työelämätaitoja jo opiskeluaikana, tämä on tärkeää oppia ja myös valmennusta tulevaan työelämään. Opiskelijat ovat tulevia oman alansa asiantuntijoita.