Citylogistiikan konseptointi
Lanamo, Arttu (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Railgate Finland – Smart Hub Solutions -hankkeelle tarvittava määrä laadukasta tietoa, jonka avulla voidaan suunnitella, kehittää, markkinoida tai hankkia Kouvolan kaupunkiin sopivaa citylogistiikkaa. Hanke on yritysten vienti- ja tuontitoimia edistävä kehityskonsepti, ja sen kehitystoimenpiteet tulevat suuntautumaan Kouvolaan valmistuvalle RRT-alueelle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi citylogistiikan määritelmä, syitä citylogistiikan tarpeelle ja haasteita, joita citylogistiikassa koetetaan ratkaista. Lisäksi tutkimuksessa käydään läpi kaupunkien toimenpiteitä citylogistiikan kehittämiseksi ja kaupunkien yleisimpiä kehityskohteita citylogistiikassa. Tutkimuksessa esitellään eri kaupunkien ratkaisuja Suomessa sekä ulkomailla. Tutkimuksessa käydään läpi Helsingin ja Turun vaiheita ja valintoja citylogistiikkansa kehityksessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi erilaiset Suomessa toimivat ympäristöystävälliset kuljetusratkaisut: sähköjakeluautot, sähkörahtimopot, sähköjakelukärryt sekä laajemmin tavarapyörät. Lisäksi tutkimuksessa käydään läpi automaation ja robotiikan ratkaisuja citylogistiikassa, kuten automaattiset kuljetusvaunut ja dronet. Tutkimuksessa otettiin lähempään tarkasteluun Turun lähijakeluasema, jossa operoi DHL Express Finland Oy ja Helsingin lähijakelukeskus, joissa yhtenä operoivana yrityksenä oli DB Schenker. Yritykset käyttivät Cityhubien pakettijakelussa pääasiallisesti tavarapyöriä. Lisäksi tutkittiin Postin ulkoautomaatteja mahdollisesti Cityhubeihin sopivana lisäarvopalveluna.
Yritysten edustajia haastateltiin neljällä eri teemalla, jotka olivat Cityhub, tavarapyörät, jakelu ja tulevaisuus. Tavoitteena oli selvittää, sopisiko Cityhubia vastaava konsepti Kouvolan kaupunkiin. Tuloksena yritysten edustajien vastauksista kerättiin teemoihin liittyvät yhteneväisyydet ja eroavaisuudet. Tutkittujen ratkaisujen ja haastattelujen tulosten perusteella luotiin johtopäätökset sekä erilaiset citylogistiikan kokeilun tasot, joita suositellaan hyödynnettäväksi mahdollisen citylogistiikan käyttöönoton yhteydessä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi citylogistiikan määritelmä, syitä citylogistiikan tarpeelle ja haasteita, joita citylogistiikassa koetetaan ratkaista. Lisäksi tutkimuksessa käydään läpi kaupunkien toimenpiteitä citylogistiikan kehittämiseksi ja kaupunkien yleisimpiä kehityskohteita citylogistiikassa. Tutkimuksessa esitellään eri kaupunkien ratkaisuja Suomessa sekä ulkomailla. Tutkimuksessa käydään läpi Helsingin ja Turun vaiheita ja valintoja citylogistiikkansa kehityksessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi erilaiset Suomessa toimivat ympäristöystävälliset kuljetusratkaisut: sähköjakeluautot, sähkörahtimopot, sähköjakelukärryt sekä laajemmin tavarapyörät. Lisäksi tutkimuksessa käydään läpi automaation ja robotiikan ratkaisuja citylogistiikassa, kuten automaattiset kuljetusvaunut ja dronet. Tutkimuksessa otettiin lähempään tarkasteluun Turun lähijakeluasema, jossa operoi DHL Express Finland Oy ja Helsingin lähijakelukeskus, joissa yhtenä operoivana yrityksenä oli DB Schenker. Yritykset käyttivät Cityhubien pakettijakelussa pääasiallisesti tavarapyöriä. Lisäksi tutkittiin Postin ulkoautomaatteja mahdollisesti Cityhubeihin sopivana lisäarvopalveluna.
Yritysten edustajia haastateltiin neljällä eri teemalla, jotka olivat Cityhub, tavarapyörät, jakelu ja tulevaisuus. Tavoitteena oli selvittää, sopisiko Cityhubia vastaava konsepti Kouvolan kaupunkiin. Tuloksena yritysten edustajien vastauksista kerättiin teemoihin liittyvät yhteneväisyydet ja eroavaisuudet. Tutkittujen ratkaisujen ja haastattelujen tulosten perusteella luotiin johtopäätökset sekä erilaiset citylogistiikan kokeilun tasot, joita suositellaan hyödynnettäväksi mahdollisen citylogistiikan käyttöönoton yhteydessä.