Hyvinvointiohjaaja koulun arjessa
Erikkilä, Mirkka (2022)
Erikkilä, Mirkka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512110
Tiivistelmä
Raahen seudun peruskouluilla työskentelee opiskeluhuollon rinnalla hyvinvointiohjaajia. Hyvinvointiohjaajien työnkuva on laaja: siihen sisältyy varhainen arjen tuki ja ennaltaehkäisy, oppilaan fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin tukeminen, oppilaiden osallisuuden tukeminen sekä yhteistyö koulun henkilöstön, vanhempien ja muiden tukevien tahojen kanssa. Työ painottuu koulun yhteisölliseen työhön. Kuitenkin hyvinvointiohjaajan rooli vaihtelee koulun kulttuurin, tarpeen sekä hyvinvointiohjaajan oman persoonan, omien vahvuuksien ja mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena peruskoulujen opettajat kokevat hyvinvointiohjaajien roolin peruskoulujen arjessa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan hyvinvointiohjaajien työtä kehittää vastaamaan vielä paremmin koulujen tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin koulukohtaisesti Google Forms -kyselylomakkeella keväällä 2021. Mukana oli 11 eri peruskoulua ja kyselyyn vastasi 74 henkilöä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että hyvinvointiohjaaja on tärkeäksi koettu lisäaikuinen kouluilla. Opettajien vastausten perusteella hyvinvointiohjaajien tärkeimpiä tehtäviä olivat koulujen hyvinvoinnin kehittäminen ja oppilaiden kaveri- ja yhteistyötaitojen tukeminen. Lisäksi hyvinvointiohjaajalla oli tärkeä rooli toimia läsnä olevana, kuuntelevana ja välittävänä aikuisena, jolla on aina aikaa kohdata lapsi tai nuori.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena peruskoulujen opettajat kokevat hyvinvointiohjaajien roolin peruskoulujen arjessa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan hyvinvointiohjaajien työtä kehittää vastaamaan vielä paremmin koulujen tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin koulukohtaisesti Google Forms -kyselylomakkeella keväällä 2021. Mukana oli 11 eri peruskoulua ja kyselyyn vastasi 74 henkilöä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että hyvinvointiohjaaja on tärkeäksi koettu lisäaikuinen kouluilla. Opettajien vastausten perusteella hyvinvointiohjaajien tärkeimpiä tehtäviä olivat koulujen hyvinvoinnin kehittäminen ja oppilaiden kaveri- ja yhteistyötaitojen tukeminen. Lisäksi hyvinvointiohjaajalla oli tärkeä rooli toimia läsnä olevana, kuuntelevana ja välittävänä aikuisena, jolla on aina aikaa kohdata lapsi tai nuori.