Mediapajatyöskentely toimintaa analysoiden Salon nuorten työpajatoiminnan Dokkari-ryhmässä
Stenfors, Markus (2022)
Stenfors, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812713
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Salon kaupungin nuorten työpajatoiminnan Dokkari ryhmän työskentelyä videoprojektin avulla. Toimeksiantajana toimii Salon kaupungin nuorisopalvelujen nuorten työpajatoiminta.
Kehittämistyön lähtökohtana on löytää ryhmäläisille heitä kiinnostava toiminta, osana toteutettavaa videoprojektia. Kehittämistyössä analysoidaan Dokkari-ryhmän ympäristöä ja toimintaa, ryhmäläisten tavoitteet huomioiden. Lopuksi arvioidaan myös valmiin projektin vaikuttavuutta ryhmäläisiin.
Teoriapohjana projektityöskentelyssä toimii konstruktiivinen malli. Projektia ohjaa toimintaterapian käsitteiden mukaisesti toiminnan havainnointi ja analysointi tehtäväkeskeisen ja yksilöanalyysin osalta. Ryhmäläisten yhteisenä nimittäjänä on syrjäytymisvaara.
Videoprojektin valmistuttua voidaan todeta, että projektityöskentely onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet ryhmäläisten osalta saavutettiin. Jatkossa tämän kaltaista työskentelytapaa voidaan käyttää myös muissa Dokkarissa toteutettavissa mediaprojekteissa.
Kehittämistyön lähtökohtana on löytää ryhmäläisille heitä kiinnostava toiminta, osana toteutettavaa videoprojektia. Kehittämistyössä analysoidaan Dokkari-ryhmän ympäristöä ja toimintaa, ryhmäläisten tavoitteet huomioiden. Lopuksi arvioidaan myös valmiin projektin vaikuttavuutta ryhmäläisiin.
Teoriapohjana projektityöskentelyssä toimii konstruktiivinen malli. Projektia ohjaa toimintaterapian käsitteiden mukaisesti toiminnan havainnointi ja analysointi tehtäväkeskeisen ja yksilöanalyysin osalta. Ryhmäläisten yhteisenä nimittäjänä on syrjäytymisvaara.
Videoprojektin valmistuttua voidaan todeta, että projektityöskentely onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet ryhmäläisten osalta saavutettiin. Jatkossa tämän kaltaista työskentelytapaa voidaan käyttää myös muissa Dokkarissa toteutettavissa mediaprojekteissa.
