Saavutettava etäkokous – näkö- ja kuulovammaisten kokemuksia etäkokouksista
Siimis, Anneli Maria (2022)
Siimis, Anneli Maria
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712607
Tiivistelmä
Saavutettavuus on käsite, jolla kuvataan verkkopalveluiden helppoa lähestyttävyyttä kaikille kohderyhmille. Etätyön ja etäkokousten yleistyttyä merkittävästi koronapandemian myötä, saavutettavuuden voidaan katsoa tulleen entistä tärkeämmäksi, ja saavutettavuusosaamiselle on nyt tarvetta enemmän kuin koskaan. On tapahtunut niin kutsuttu digiloikka, ja uudet virtuaalisen kokoustamisen tavat ovat tulleet jäädäkseen.
Saavutettavuus on hyvin ajankohtainen aihe – vuoden 2016 lokakuussa astui voimaan EU:n direktiivi julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta, ja 1.4.2019 Suomessa tuli voimaan laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, joka velvoittaa mm. viranomaisia ja julkisoikeudellisia laitoksia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi. Vaikka laissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset ovat iso askel kohti yhdenvertaisempaa digiympäristöä, tulisi käsite ymmärtää laajemmin osana jokapäiväistä elämää ja tapana suhtautua digitaalisiin palveluihin.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin selvittämään, miten etäkokouksista olisi mahdollista saada mukavampia ja paremmin saavutettavia. Prosessin aikana hyödynnettiin monipuolisesti sekä itsenäisen tiedonkeruun menetelmiä, asiantuntijahaastatteluita ja laadullisen tutkimuksen keinoja. Kohderyhmää haastattelemalla onnistui selvittää, millaiset seikat vaikuttavat näkö- ja kuulovammaisten kokemuksiin etäkokouksista, ja miten niitä olisi mahdollista parantaa.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kirjallinen haastattelututkimus Kuuloliiton ja Näkövammaisten liiton työntekijöille ja jäsenille alkuvuodesta 2022. Haastattelulla kartoitettiin vastaajien kokemuksia etäkokouksista – mitkä asiat he ovat kokeneet toimiviksi, mitkä hankaloittaviksi, ja miten he ylipäätään kokevat etäkokoustamisen kuulo- tai näkörajoitteiden kanssa. Tutkimuksessa nousi esille moninaisia kokemuksia, joiden perusteella etäkokousten saavutettavuudessa on vielä paljon parannettavaa.
Saavutettavuus on hyvin ajankohtainen aihe – vuoden 2016 lokakuussa astui voimaan EU:n direktiivi julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta, ja 1.4.2019 Suomessa tuli voimaan laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, joka velvoittaa mm. viranomaisia ja julkisoikeudellisia laitoksia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi. Vaikka laissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset ovat iso askel kohti yhdenvertaisempaa digiympäristöä, tulisi käsite ymmärtää laajemmin osana jokapäiväistä elämää ja tapana suhtautua digitaalisiin palveluihin.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin selvittämään, miten etäkokouksista olisi mahdollista saada mukavampia ja paremmin saavutettavia. Prosessin aikana hyödynnettiin monipuolisesti sekä itsenäisen tiedonkeruun menetelmiä, asiantuntijahaastatteluita ja laadullisen tutkimuksen keinoja. Kohderyhmää haastattelemalla onnistui selvittää, millaiset seikat vaikuttavat näkö- ja kuulovammaisten kokemuksiin etäkokouksista, ja miten niitä olisi mahdollista parantaa.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kirjallinen haastattelututkimus Kuuloliiton ja Näkövammaisten liiton työntekijöille ja jäsenille alkuvuodesta 2022. Haastattelulla kartoitettiin vastaajien kokemuksia etäkokouksista – mitkä asiat he ovat kokeneet toimiviksi, mitkä hankaloittaviksi, ja miten he ylipäätään kokevat etäkokoustamisen kuulo- tai näkörajoitteiden kanssa. Tutkimuksessa nousi esille moninaisia kokemuksia, joiden perusteella etäkokousten saavutettavuudessa on vielä paljon parannettavaa.