Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kampaamoalan yritykselle
Äkkilä, Jutta (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kampaamoalan yritykselle. Työn toimeksiantoyritys oli pieni helsinkiläinen parturi-kampaamoyritys Envy Hair Helsinki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata toimeksiantajan tarpeeseen sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Toimeksiantaja oli myös toivonut saavansa aiheesta enemmän ajankohtaista tietoa, minkä pohjalta teoria- ja empiriaosuus on tuotettu.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus alkaa tutustumalla markkinoinnin kehitykseen kohti sosiaalisen median markkinointia. Tämän jälkeen tarkastellaan sosiaalista mediaa yleisesti sekä alaluvuissa kolmea sosiaalisen median kanavaa: Instagramia, Facebookia sekä yritysblogia. Kaksi ensimmäistä kanavaa ovat toimeksiantajan tämänhetkiset sosiaalisen median markkinointiviestintäkanavat, ja yritysblogin perustaminen on suunnitelmissa lähitulevaisuudessa. Lopuksi teoriaosuudessa tutustutaan P.R. Smithin laatimaan SOSTAC-malliin ja sen rakenteeseen, minkä pohjalta empiriaosuuden valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on tehty.
Työn toiminnallisesta osuudesta valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on rakennettu Instagramin (ja ohessa Facebookin) sisällöntuotantoon ja siellä tapahtuvaan yrityksen markkinointiin. Toiminnallinen osa rakentui teoriaosuudessa käydyn SOSTAC-mallin pohjalta. Markkinointisuunnitelma rakentui aluksi nykytila-analyysista, jossa käytiin läpi toimeksiantoyrityksen nykytila, sen kohderyhmä fiktionaalisen ostajapersoonaesimerkin kautta sekä analysoitiin muutamia yrityksen kilpailijoita. Nykytila-analyysin jälkeen eriteltiin suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat, toiminnat sekä lopuksi seurantatavat. Tämän jälkeen pohdittiin opinnäytetyöprosessin kulkua ja omaa arviointia työstä.
Opinnäytetyöstä valmistui valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantoyrityksen Instagramin ja Facebookin kanaviin. Suunnitelman pohjalta rakennettiin myös sisällöntuotannon tueksi julkaisukalenterit kesä-elokuulle kuukausikalenterin pohjaan. Julkaisukalenterissa on eritelty, mitä, milloin ja mihin kanaviin päivitetään. Kalenterin tueksi rakennettiin myös vuosikello tukemaan Instagramin ja Facebookin sisällöntuotantoa. Vuosikello sisältää kalenterivuoden tärkeimpiä juhlapyhiä ja tapahtumia yrityksen markkinoinnin kannalta. Työstä valmistuva produkti, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen pohjalta tehdyt julkaisukalenterit, tulevat toi-meksiantajan käyttöön heti. Markkinointisuunnitelma on tehty kolmen kuukauden ajanjaksolle, jonka aikana suunnitelman tavoitteita seurataan viikko- ja kuukausitasolla. Ajanjakson jälkeen suunnitelma on mahdollista päivittää uudelleen uusien tavoitteiden pohjalta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus alkaa tutustumalla markkinoinnin kehitykseen kohti sosiaalisen median markkinointia. Tämän jälkeen tarkastellaan sosiaalista mediaa yleisesti sekä alaluvuissa kolmea sosiaalisen median kanavaa: Instagramia, Facebookia sekä yritysblogia. Kaksi ensimmäistä kanavaa ovat toimeksiantajan tämänhetkiset sosiaalisen median markkinointiviestintäkanavat, ja yritysblogin perustaminen on suunnitelmissa lähitulevaisuudessa. Lopuksi teoriaosuudessa tutustutaan P.R. Smithin laatimaan SOSTAC-malliin ja sen rakenteeseen, minkä pohjalta empiriaosuuden valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on tehty.
Työn toiminnallisesta osuudesta valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on rakennettu Instagramin (ja ohessa Facebookin) sisällöntuotantoon ja siellä tapahtuvaan yrityksen markkinointiin. Toiminnallinen osa rakentui teoriaosuudessa käydyn SOSTAC-mallin pohjalta. Markkinointisuunnitelma rakentui aluksi nykytila-analyysista, jossa käytiin läpi toimeksiantoyrityksen nykytila, sen kohderyhmä fiktionaalisen ostajapersoonaesimerkin kautta sekä analysoitiin muutamia yrityksen kilpailijoita. Nykytila-analyysin jälkeen eriteltiin suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat, toiminnat sekä lopuksi seurantatavat. Tämän jälkeen pohdittiin opinnäytetyöprosessin kulkua ja omaa arviointia työstä.
Opinnäytetyöstä valmistui valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantoyrityksen Instagramin ja Facebookin kanaviin. Suunnitelman pohjalta rakennettiin myös sisällöntuotannon tueksi julkaisukalenterit kesä-elokuulle kuukausikalenterin pohjaan. Julkaisukalenterissa on eritelty, mitä, milloin ja mihin kanaviin päivitetään. Kalenterin tueksi rakennettiin myös vuosikello tukemaan Instagramin ja Facebookin sisällöntuotantoa. Vuosikello sisältää kalenterivuoden tärkeimpiä juhlapyhiä ja tapahtumia yrityksen markkinoinnin kannalta. Työstä valmistuva produkti, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen pohjalta tehdyt julkaisukalenterit, tulevat toi-meksiantajan käyttöön heti. Markkinointisuunnitelma on tehty kolmen kuukauden ajanjaksolle, jonka aikana suunnitelman tavoitteita seurataan viikko- ja kuukausitasolla. Ajanjakson jälkeen suunnitelma on mahdollista päivittää uudelleen uusien tavoitteiden pohjalta.