Innehållsmarknadsföring på TikTok med målgrupp Gen Z
Renman, Jasper (2022)
Renman, Jasper
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712505
Tiivistelmä
För företag att nå ut till sina konsumenter i dagens digitala värld bör de utnyttja sig av de kanaler där målgruppen är som mest aktiv. Som en följd av coronapandemin har TikTok haft en enorm ökning i sin popularitet och en stor del av användare där tillhör Gen Z.
Arbetets uppdragsgivare är Seger Marketing Ab som är en digital marknadsföringsbyrå med ett stort fokus inom TikTok-marknadsföring. Syftet med arbetet är därmed att undersöka hur man effektivt kan skapa innehållsmarknadsföring på TikTok riktat åt en Gen Z målgrupp. Arbetet ska också klargöra hur Gen Z fungerar som konsumenter och vad Gen Z värdesätter hos företag som publicerar innehållsmarknadsföring på TikTok. Dessutom ska arbetet undersöka för vilka företag det lönar sig att satsa på att skapa innehållsmarknadsföring på TikTok.
Arbetets teoretiska del behandlar vad innehållsmarknadsföring innebär och hur detta fenomen används i dagens värld, vad TikTok är och vem Gen Z är. Arbetets empiriska del består av en kvalitativ expertintervju samt en kvantitativ enkätundersökning. Den kvalitativa expertintervjun har utförts tillsammans med Seger Marketing Ab, för att klargöra deras syn. För att sedan ge ett mera ingående resultat ska en enkätundersökning besvarad av personer ur Gen Z klargöra deras åsikt.
Resultatet är en sammanställning och jämförelse mellan den kvalitativa och den kvantitativa metoden och klargör likheter och skillnader i resultatet. Expertintervjun påvisar att Seger Marketing Ab har en stor förståelse gällande ämnet. Trots deras kunskap påvisade enkätundersökningen en del skillnader kring Gen Z:s syn på innehållsmarknadsföring på TikTok.
Arbetets uppdragsgivare är Seger Marketing Ab som är en digital marknadsföringsbyrå med ett stort fokus inom TikTok-marknadsföring. Syftet med arbetet är därmed att undersöka hur man effektivt kan skapa innehållsmarknadsföring på TikTok riktat åt en Gen Z målgrupp. Arbetet ska också klargöra hur Gen Z fungerar som konsumenter och vad Gen Z värdesätter hos företag som publicerar innehållsmarknadsföring på TikTok. Dessutom ska arbetet undersöka för vilka företag det lönar sig att satsa på att skapa innehållsmarknadsföring på TikTok.
Arbetets teoretiska del behandlar vad innehållsmarknadsföring innebär och hur detta fenomen används i dagens värld, vad TikTok är och vem Gen Z är. Arbetets empiriska del består av en kvalitativ expertintervju samt en kvantitativ enkätundersökning. Den kvalitativa expertintervjun har utförts tillsammans med Seger Marketing Ab, för att klargöra deras syn. För att sedan ge ett mera ingående resultat ska en enkätundersökning besvarad av personer ur Gen Z klargöra deras åsikt.
Resultatet är en sammanställning och jämförelse mellan den kvalitativa och den kvantitativa metoden och klargör likheter och skillnader i resultatet. Expertintervjun påvisar att Seger Marketing Ab har en stor förståelse gällande ämnet. Trots deras kunskap påvisade enkätundersökningen en del skillnader kring Gen Z:s syn på innehållsmarknadsföring på TikTok.