Liikkuvien työkoneiden lisälämmittimien oppimisympäristö
Pisto, Teemu (2022)
Pisto, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kaksi ajoneuvoalan oppimisympäristöön suunnattua tutkimustehtävää. Tutkimustehtävissä tutkittiin, mitä keinoja on nostaa hyötyajoneuvojen ja työkoneiden käyttöaste laitteen työprosessissa lähelle 90 prosentin tasoa koulutuksen keinoin, sekä mitä asioita pitää jatkokehittää tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, missä aineiston hankinnan metodina käytettiin avointa teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin tarpeellisilta osin laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen yhdistämistä, millä saatiin vastaukset molempiin tutkimustehtäviin. Opinnäytetyö sisältää teemahaastattelujen osalta luottamuksellista ja salassa pidettävää aineistoa, mikä on poistettu tästä raportista.
Tutkimustulokset, mitä keinoja on nostaa hyötyajoneuvojen ja työkoneiden käyttöastetta laitteen työprosessissa lähelle 90 prosentin tasoa kertovat, että koulutuksessa käytetään tällä hetkellä oikeita työmenetelmiä kohtuullisella tasolla. Toisesta tutkimustehtävästä tulokset antavat vastauksen, että tarve oppimisympäristön jatkokehittämiseen tavoitteen saavuttamiseksi on edelleen olemassa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että liikkuvien työkoneiden lisälämmittimien oppimisympäristössä koulutussisältöjen kehittäminen ja parantaminen ovat koulutuksen työmenetelmiä haastavampi osa-alue ratkottavaksi. Innovoiminen ja innovaatiojohtaminen oppimisympäristön kehittämisessä ovat mielenkiintoista, mutta varsin haastavaa ja vaativaa osaamista. Liikkuvien työkoneiden lisälämmittimien oppimisympäristön jatkotutkimusaiheena voisi mahdollisesti olla sen liittäminen osaksi suurempaa koulutuskokonaisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, missä aineiston hankinnan metodina käytettiin avointa teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin tarpeellisilta osin laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen yhdistämistä, millä saatiin vastaukset molempiin tutkimustehtäviin. Opinnäytetyö sisältää teemahaastattelujen osalta luottamuksellista ja salassa pidettävää aineistoa, mikä on poistettu tästä raportista.
Tutkimustulokset, mitä keinoja on nostaa hyötyajoneuvojen ja työkoneiden käyttöastetta laitteen työprosessissa lähelle 90 prosentin tasoa kertovat, että koulutuksessa käytetään tällä hetkellä oikeita työmenetelmiä kohtuullisella tasolla. Toisesta tutkimustehtävästä tulokset antavat vastauksen, että tarve oppimisympäristön jatkokehittämiseen tavoitteen saavuttamiseksi on edelleen olemassa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että liikkuvien työkoneiden lisälämmittimien oppimisympäristössä koulutussisältöjen kehittäminen ja parantaminen ovat koulutuksen työmenetelmiä haastavampi osa-alue ratkottavaksi. Innovoiminen ja innovaatiojohtaminen oppimisympäristön kehittämisessä ovat mielenkiintoista, mutta varsin haastavaa ja vaativaa osaamista. Liikkuvien työkoneiden lisälämmittimien oppimisympäristön jatkotutkimusaiheena voisi mahdollisesti olla sen liittäminen osaksi suurempaa koulutuskokonaisuutta.