Jyväskylän harrastamisen malli lapsen oikeuksien toteuttajana
Räty, Tanja (2022)
Räty, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712482
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Harrastamisen Suomen mallin Jyväskylän kaupungin toteutusmalliin ja tuotettiin tietoa mallin jatkokehittämiselle. Näkökulma Harrastamisen Suomen mallin tarkastelulle on hallinnollis-ohjauksellinen toiminnan järjestäjän näkökulma, mikä näyttäytyy muun muassa tuotoksen asiakirjalähtöisyydessä.
Opinnäyte koostuu katsauksesta Harrastamisen Suomen malliin, Jyväskylän harrastamisen malliin sekä toimintaa poliittisella tasolla tukeviin ja ohjaaviin lakeihin sekä ohjelmiin. Erityisen huomion saa sopimus lapsen oikeuksista, sillä toimintaa arvioidaan tästä näkökulmasta. Tutkimus tuotti tietoa siitä, millä tavoin jyväskyläläinen harrastamisen malli mahdollistaa jokaiselle jyväskyläläiselle lapselle ja nuorelle mieluisen maksuttoman harrastuksen, sekä siitä, miten Jyväskylän harrastamisen malli edistää lapsen oikeuksien toteutumista.
Tutkimuksen kokonaisuus rakentuu toiminnan piirissä olevilta oppilailta ja ohjaajilta kerättyjen kvantitatiivisten aineistojen tueksi toteutetusta laadullisen aineiston keruusta, jonka välineenä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu yläkouluikäisille nuorille.
Tuotoksena syntyy arviointitietoa lapsen oikeuksien toteutumisen näkökulmasta Jyväskylän harrastamisen mallin arvioinnin tueksi. Raporttia on mahdollista hyödyntää monialaisen arviointiryhmän työn tukena mallin seuraavassa arviointikohdassa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä harrastamisen mallien kehittämiseen niin toimijoille kuin kuntatasolla.
Tuloksena voidaan todeta, että Jyväskylä on sitoutunut edistämään harrastamista strategian ja toiminnan tasolla, mutta vielä on olemassa lapsia ja nuoria, joita malli ei näyttäisi tavoittavan. Toiminta näyttäytyi eri aineistojen valossa positiivisena, mutta kehittämiskohteita nousi vielä sekä nuorilta että lapsen oikeuksien tarkastelun kautta mm. nuorten omaehtoiseen toimintaan, harrastamiseen oppimisympäristönä, monialaiseen yhteistyöhön sekä huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen.
Opinnäyte koostuu katsauksesta Harrastamisen Suomen malliin, Jyväskylän harrastamisen malliin sekä toimintaa poliittisella tasolla tukeviin ja ohjaaviin lakeihin sekä ohjelmiin. Erityisen huomion saa sopimus lapsen oikeuksista, sillä toimintaa arvioidaan tästä näkökulmasta. Tutkimus tuotti tietoa siitä, millä tavoin jyväskyläläinen harrastamisen malli mahdollistaa jokaiselle jyväskyläläiselle lapselle ja nuorelle mieluisen maksuttoman harrastuksen, sekä siitä, miten Jyväskylän harrastamisen malli edistää lapsen oikeuksien toteutumista.
Tutkimuksen kokonaisuus rakentuu toiminnan piirissä olevilta oppilailta ja ohjaajilta kerättyjen kvantitatiivisten aineistojen tueksi toteutetusta laadullisen aineiston keruusta, jonka välineenä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu yläkouluikäisille nuorille.
Tuotoksena syntyy arviointitietoa lapsen oikeuksien toteutumisen näkökulmasta Jyväskylän harrastamisen mallin arvioinnin tueksi. Raporttia on mahdollista hyödyntää monialaisen arviointiryhmän työn tukena mallin seuraavassa arviointikohdassa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä harrastamisen mallien kehittämiseen niin toimijoille kuin kuntatasolla.
Tuloksena voidaan todeta, että Jyväskylä on sitoutunut edistämään harrastamista strategian ja toiminnan tasolla, mutta vielä on olemassa lapsia ja nuoria, joita malli ei näyttäisi tavoittavan. Toiminta näyttäytyi eri aineistojen valossa positiivisena, mutta kehittämiskohteita nousi vielä sekä nuorilta että lapsen oikeuksien tarkastelun kautta mm. nuorten omaehtoiseen toimintaan, harrastamiseen oppimisympäristönä, monialaiseen yhteistyöhön sekä huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen.