Työntekijäkokemuksen kehittämisen kautta pidempään työsuhteeseen
Hautajärvi, Hanna (2022)
Hautajärvi, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712463
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on työntekijäkokemuksen kehittäminen Suomessa toimivassa Espresso House Finland Oy -kahvilaketjussa. Tehtävänä oli kartoittaa nykyisen henkilöstön näkemystä Espresso Housesta työnantajana. Tavoitteena oli työntekijäkokemusta kehittämällä löytää keinoja parantaa työhön sitoutumista ja siten pidentää työsuhteita.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat toimintaympäristön kuvaus, työntekijäkokemuksen käsitteen määrittely sekä työhön sitoutumisen avaintekijöiden kuvaus. Opinnäytetyön kehittämiskohde oli luonteeltaan ongelmaperustainen, ja toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin henkilöstökyselyn avulla, jossa kohderyhmän muodostivat Espresso Housella 2–6 kuukautta työskennelleet baristat. Kyselyn neljä teemaa olivat motivaatio ja työtehtävät, osaamisen kehittäminen, johtaminen sekä työyhteisö.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneiden kokemus Espresso Housesta työnantajana oli pääasiallisesti positiivinen, ja heidän odotuksensa työtä kohtaan olivat kohdanneet. Kyselyn vastauksien perusteella tehtiin johtopäätös, että kehittämiskohteita löytyy jokaisesta neljästä teemasta. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotukset löytyvät visuaalisena oppaana opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyön tulosten ja tuotosten myötä toimeksiantajataho saa lähdeaineiston ja kyselyn avulla muodostettuja, suoraan hyödynnettävissä olevia toimenpide-ehdotuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Niiden avulla parannetaan työhön sitoutumista, ja sen hyötynä voidaan nähdä pidemmät työsuhteet.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat toimintaympäristön kuvaus, työntekijäkokemuksen käsitteen määrittely sekä työhön sitoutumisen avaintekijöiden kuvaus. Opinnäytetyön kehittämiskohde oli luonteeltaan ongelmaperustainen, ja toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin henkilöstökyselyn avulla, jossa kohderyhmän muodostivat Espresso Housella 2–6 kuukautta työskennelleet baristat. Kyselyn neljä teemaa olivat motivaatio ja työtehtävät, osaamisen kehittäminen, johtaminen sekä työyhteisö.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneiden kokemus Espresso Housesta työnantajana oli pääasiallisesti positiivinen, ja heidän odotuksensa työtä kohtaan olivat kohdanneet. Kyselyn vastauksien perusteella tehtiin johtopäätös, että kehittämiskohteita löytyy jokaisesta neljästä teemasta. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotukset löytyvät visuaalisena oppaana opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyön tulosten ja tuotosten myötä toimeksiantajataho saa lähdeaineiston ja kyselyn avulla muodostettuja, suoraan hyödynnettävissä olevia toimenpide-ehdotuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Niiden avulla parannetaan työhön sitoutumista, ja sen hyötynä voidaan nähdä pidemmät työsuhteet.