Digitala inlärningsverktyg inom småbarnspedagogiken: en kvalitativ studie om dagvårdspersonalens användning av digitala inlärningsverktyg inom småbarnspedagogiken
Nordling, Elin (2022)
Nordling, Elin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912960
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om multilitteracitet och digital kompetens i den dagliga verksamheten inom småbarnspedagogiken. Syftet med examensarbetet var att ta reda på i vilken utsträckning multilitteracitet och digital kompetens används inom dagvården. De centrala frågeställningarna var hur mycket tekniken används inom daghemmen, samt vilka metoder som används.
Arbetets teori omfattas av individens livslånga lärande men speciellt barnets lärande samt multilitteracitet och hur den följer med oss genom hela livet. I teorin innefattas också information om digital kompetens, exempelvis har olika digitala inlärningsverktyg, metoder för dessa verktyg samt pedagogens roll i det hela uppmärksammats.
Den kvalitativa undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer av fem lärare inom småbarnspedagogiken. Dessa respondenter kommer alla från olika daghem och arbetar med barn i olika åldrar. Intervjuerna skedde personligen och frågorna var öppna.
Resultatet av undersökningen pekar på att tekniken används näst intill dagligen i den pedagogiska verksamheten, eftersom användningsområdet är väldigt brett. Även om den är i daglig användning, är användningen varierande beroende på åldern på barnen i gruppen. Metoderna som används är simpla, eftersom de flesta använder sig av exempelvis plattans befintliga applikationer (så som kameran). Barnen får en bredare grund att stå på, eftersom tekniken erbjuder nya arbetssätt inom pedagogiken. This Bachelor´s thesis is about multiliteracy and digital competence in the daily activities in early childhood education. The purpose of my thesis is to examine to which extent multiliteracy and digital competence is used in day care. The key issues were how much technology is used in day care centers and what methods are used.
The thesis theory emphasized the human lifelong learning, but especially children’s learning as well as multiliteracy and how it follows us through life. The theory also includes information about digital competence, for example digital learning tools, methods to be used on these tools as well as the teacher’s part in all of it is addressed.
The qualitative inquiry has been done by interviewing five teachers in early childhood education. All five respondents work at different day care centers, in addition to that they are all working with children of different ages. The interviews were done in person while using open questions.
The results of the inquiry shows that technology is being used almost daily in the educational activities, whereas the area of application extends widely. Even though it is in daily use, uses vary depending on the age of the children in the group. The methods that are being used are simple, since most are using the tablets own applications (such as the camera). The children get a broader foundation to stand on, as technology offers new ways of working in pedagogy.
Arbetets teori omfattas av individens livslånga lärande men speciellt barnets lärande samt multilitteracitet och hur den följer med oss genom hela livet. I teorin innefattas också information om digital kompetens, exempelvis har olika digitala inlärningsverktyg, metoder för dessa verktyg samt pedagogens roll i det hela uppmärksammats.
Den kvalitativa undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer av fem lärare inom småbarnspedagogiken. Dessa respondenter kommer alla från olika daghem och arbetar med barn i olika åldrar. Intervjuerna skedde personligen och frågorna var öppna.
Resultatet av undersökningen pekar på att tekniken används näst intill dagligen i den pedagogiska verksamheten, eftersom användningsområdet är väldigt brett. Även om den är i daglig användning, är användningen varierande beroende på åldern på barnen i gruppen. Metoderna som används är simpla, eftersom de flesta använder sig av exempelvis plattans befintliga applikationer (så som kameran). Barnen får en bredare grund att stå på, eftersom tekniken erbjuder nya arbetssätt inom pedagogiken.
The thesis theory emphasized the human lifelong learning, but especially children’s learning as well as multiliteracy and how it follows us through life. The theory also includes information about digital competence, for example digital learning tools, methods to be used on these tools as well as the teacher’s part in all of it is addressed.
The qualitative inquiry has been done by interviewing five teachers in early childhood education. All five respondents work at different day care centers, in addition to that they are all working with children of different ages. The interviews were done in person while using open questions.
The results of the inquiry shows that technology is being used almost daily in the educational activities, whereas the area of application extends widely. Even though it is in daily use, uses vary depending on the age of the children in the group. The methods that are being used are simple, since most are using the tablets own applications (such as the camera). The children get a broader foundation to stand on, as technology offers new ways of working in pedagogy.