Uusi innostava roseeprosecco
Hakanen, Juho (2022)
Hakanen, Juho
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää 2020 vuonna markkinoille tulleen roseeproseccon asemaa suomalaisten alkoholi kuluttajien keskuudessa. Työn tarkoituksena on tutkia miten hyvin kuluttajat tunnistavat tuotteen ja mitkä sen ostopäätökseen vaikuttavat asiat, sekä millaiset henkilöt nauttivat roseeproseccoa.
Työllä ei ole toimeksiantajaa. Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se julkaistiin kolmessa eri Facebook ryhmissä Puskaradio Rovaniemi, Puskaradio Helsinki ja Puskaradio Tampere kahtena valittuna päivänä 03.02.2022 ja 13.03.2022. Teoriaosuus työstä koostettiin syys-joulukuussa 2021.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä empiirisen tutkimuksen. Työn teoria osuus koostuu kuohuviinien valmistuksesta, Proseccon ja roseeproseccon teoriasta sekä kuluttuja käyttämisestä, erilaisia asiakastyyppejä Suomessa, Suomen alkoholikulttuurista sekä suomalaisten viinitietoisuudesta.
Tutkimuksen kyselyyn vastasi yhteensä 116 henkilöä eripuolilta Suomea. Kyselyn avulla yritettiin selvittää mitä henkilöt tietävät roseeproseccosta ja millaisia juomatottumuksia heillä on.
Vastauksien perusteella on mahdollista todeta, että roseeprosecco on Suomalaisille, vielä kohtuullisen tuntematon tuote, jonka asema ei ole vielä tunnetumpien kuohuviinityyppien rinnalla. Ihmiset kuitenkin tunnistivat hyvin roseeproseccon ominaisuudet ja mieltävät sen etenkin juhlajuomaksi ja kesäiseksi tuulahdukseksi esimerkiksi picnic tilaisuuksiin. Suomalaiset alkoholin kuluttajat myös innokkaita maistamaan uutuus tuotteita ja roseeprosecolla on mahdollisuus löytää paikkansa suomalaisessa alkoholikulttuurista.
Työllä ei ole toimeksiantajaa. Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se julkaistiin kolmessa eri Facebook ryhmissä Puskaradio Rovaniemi, Puskaradio Helsinki ja Puskaradio Tampere kahtena valittuna päivänä 03.02.2022 ja 13.03.2022. Teoriaosuus työstä koostettiin syys-joulukuussa 2021.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä empiirisen tutkimuksen. Työn teoria osuus koostuu kuohuviinien valmistuksesta, Proseccon ja roseeproseccon teoriasta sekä kuluttuja käyttämisestä, erilaisia asiakastyyppejä Suomessa, Suomen alkoholikulttuurista sekä suomalaisten viinitietoisuudesta.
Tutkimuksen kyselyyn vastasi yhteensä 116 henkilöä eripuolilta Suomea. Kyselyn avulla yritettiin selvittää mitä henkilöt tietävät roseeproseccosta ja millaisia juomatottumuksia heillä on.
Vastauksien perusteella on mahdollista todeta, että roseeprosecco on Suomalaisille, vielä kohtuullisen tuntematon tuote, jonka asema ei ole vielä tunnetumpien kuohuviinityyppien rinnalla. Ihmiset kuitenkin tunnistivat hyvin roseeproseccon ominaisuudet ja mieltävät sen etenkin juhlajuomaksi ja kesäiseksi tuulahdukseksi esimerkiksi picnic tilaisuuksiin. Suomalaiset alkoholin kuluttajat myös innokkaita maistamaan uutuus tuotteita ja roseeprosecolla on mahdollisuus löytää paikkansa suomalaisessa alkoholikulttuurista.