Nuottikirjoituksen ABC – vai sittenkin AHC? : Pohdintoja eri koulukuntien musiikin teoriamerkintöjen eroavuuksista ja niiden yhtenäistämismahdollisuuksista
Elsilä, Aaro (2022)
Elsilä, Aaro
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013004
Tiivistelmä
Musiikin teoriamerkintöjen käytännöt eivät ole yleispäteviä, vaan tällä hetkellä on monta eri tapaa ilmaista samaa tarkoittavia asioita. Aiheuttaako tämä ongelmia nuottien ymmärtämisessä ja oppimisessa?
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkin samaa tarkoittavia, mutta useilla eri tavoilla kirjoitettavia nuottikirjoitusmerkintöjä. Miten musiikin notaatiomerkintöjä voisi muuttaa loogisemmiksi ja yhtenäisemmiksi? Helpottaisivatko yhtenäisemmät merkintäkäytännöt musiikin oppimisessa tai opettamisessa? Rajasin tutkimuksen nuottikirjoituksen historiaan ja kolmeen muuhun nuottikirjoitukseen liittyvään osa-alueeseen. Kävin läpi eroavaisuuksia sävellajien merkintätavoissa, sointumerkinnöissä sekä C:n johtosävelen nimissä.
Tutkin opinnäytetyössä musiikin notaatio- ja teoriamerkintöjä ja niiden sanallistamisen eriävyyksiä. Opinnäytetyön osana toteutin kyselyn, jossa selvitettiin musiikin opiskelijoiden näkemyksiä musiikin teoriamerkinnöistä ja niiden yhtenäistämisen tarpeesta. Valitsin aiheen, koska musiikin notaatio- ja teoriamerkintöjä sanallistetaan usealla eri tavalla ja kokemukseni perusteella aikaisemmin opitusta muodosta poikkeavat merkinnät aiheuttavat hämmennystä musiikin oppijoissa.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn pohjalta totean, että muutokselle olisi tilaa ja halua. Kuitenkin tarvitaan tarkkaa harkintaa ja yhteistyötä globaalisti.
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkin samaa tarkoittavia, mutta useilla eri tavoilla kirjoitettavia nuottikirjoitusmerkintöjä. Miten musiikin notaatiomerkintöjä voisi muuttaa loogisemmiksi ja yhtenäisemmiksi? Helpottaisivatko yhtenäisemmät merkintäkäytännöt musiikin oppimisessa tai opettamisessa? Rajasin tutkimuksen nuottikirjoituksen historiaan ja kolmeen muuhun nuottikirjoitukseen liittyvään osa-alueeseen. Kävin läpi eroavaisuuksia sävellajien merkintätavoissa, sointumerkinnöissä sekä C:n johtosävelen nimissä.
Tutkin opinnäytetyössä musiikin notaatio- ja teoriamerkintöjä ja niiden sanallistamisen eriävyyksiä. Opinnäytetyön osana toteutin kyselyn, jossa selvitettiin musiikin opiskelijoiden näkemyksiä musiikin teoriamerkinnöistä ja niiden yhtenäistämisen tarpeesta. Valitsin aiheen, koska musiikin notaatio- ja teoriamerkintöjä sanallistetaan usealla eri tavalla ja kokemukseni perusteella aikaisemmin opitusta muodosta poikkeavat merkinnät aiheuttavat hämmennystä musiikin oppijoissa.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn pohjalta totean, että muutokselle olisi tilaa ja halua. Kuitenkin tarvitaan tarkkaa harkintaa ja yhteistyötä globaalisti.