Palvelumuotoilu yrityksen kehittämisen välineen: case Aseman Makasiini
Pitkämö, Soile (2022)
Pitkämö, Soile
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912895
Tiivistelmä
Yritykset ovat viime vuosien aikana kiinnostuneet käyttäjälähtöisestä kehittämistoiminnasta palveluiden uutena arvonluonnin lähteenä. Palveluiden kasvava rooli maailmantaloudessa nähdään merkittävänä tekijänä palvelumuotoilun kysynnän kasvussa. Palvelumuotoilu on kasvava osaamisala, joka on konkreettista toimintaa yhdistäen sekä palvelun käyttäjien tarpeet että palveluntuottajan yritystoiminnan tavoitteet toimiviksi palveluiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeita ja toiveita kehitettävälle Aseman Makasiiniin palvelukonseptille. Aseman Makasiini sijaitsee Kurikassa, Etelä-Pohjanmaalla. Työn tavoitteena oli selvityksen pohjalta esittää ja kehittää uusia palvelukonsepteja sekä arvioida kehittämisehdotusten todellisia toteuttamismahdollisuuksia käytännössä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin palvelumuotoilun eri prosesseihin ja menetelmiin kehittämisen välineenä. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämisen mallina maailmanlaajuisesti tunnettua tuplatimanttimallia (Ball, 2019), osana kehittämisprosessia.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä asiakaskyselyä, joka tehtiin sähköisenä verkkokyselynä, sekä teemahaastatteluja, johon valittiin yrityksen kannalta tärkeitä sidosryhmien edustajia. Kyselyaineisto analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin teemoittain ja sisällönanalyysillä. Kysely- ja teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta pidettiin työpaja, jossa aineistoa arvioitiin käytännön toteuttamisen kannalta. Arvioinnissa käytettiin arviointimatriisia. Työpaja pidettiin Aseman Makasiinin ja Wanha Asema Oy:n henkilöstölle ja työpajaan osallistui kahdeksan henkilöä. Työpajassa arvioitiin suurimman osan kehittämisideoista olevan toteuttamiskelpoisia. Ensimmäisiä kehittämisideoita testattiin jo käytännössä (mm. lasten Disco).
Kaiken kerätyn aineiston perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat kokouspalvelupakettien konseptointi, Aseman Makasiinin palveluiden näkyvyyden parantaminen, erilaisten teemailtojen järjestäminen ja tapahtumien ja palveluiden järjestäminen lapsille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeita ja toiveita kehitettävälle Aseman Makasiiniin palvelukonseptille. Aseman Makasiini sijaitsee Kurikassa, Etelä-Pohjanmaalla. Työn tavoitteena oli selvityksen pohjalta esittää ja kehittää uusia palvelukonsepteja sekä arvioida kehittämisehdotusten todellisia toteuttamismahdollisuuksia käytännössä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin palvelumuotoilun eri prosesseihin ja menetelmiin kehittämisen välineenä. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämisen mallina maailmanlaajuisesti tunnettua tuplatimanttimallia (Ball, 2019), osana kehittämisprosessia.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä asiakaskyselyä, joka tehtiin sähköisenä verkkokyselynä, sekä teemahaastatteluja, johon valittiin yrityksen kannalta tärkeitä sidosryhmien edustajia. Kyselyaineisto analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin teemoittain ja sisällönanalyysillä. Kysely- ja teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta pidettiin työpaja, jossa aineistoa arvioitiin käytännön toteuttamisen kannalta. Arvioinnissa käytettiin arviointimatriisia. Työpaja pidettiin Aseman Makasiinin ja Wanha Asema Oy:n henkilöstölle ja työpajaan osallistui kahdeksan henkilöä. Työpajassa arvioitiin suurimman osan kehittämisideoista olevan toteuttamiskelpoisia. Ensimmäisiä kehittämisideoita testattiin jo käytännössä (mm. lasten Disco).
Kaiken kerätyn aineiston perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat kokouspalvelupakettien konseptointi, Aseman Makasiinin palveluiden näkyvyyden parantaminen, erilaisten teemailtojen järjestäminen ja tapahtumien ja palveluiden järjestäminen lapsille.