Lapsen luonteenvahvuuksien löytäminen ja vahvistaminen yhteistyössä huoltajien kanssa
Kurko, Jaana; Liimatta, Sohvi (2022)
Kurko, Jaana
Liimatta, Sohvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kiinnostus positiivista psykologiaa ja positiivista pedagogiikkaa kohtaan. Positiivisesta pedagogiikasta esiin nousevat luonteenvahvuudet nostettiin osaksi kasvatusyhteistyötä, jota toteutettiin kotiympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä ovat huoltajien näkemyksiä luonteenvahvuuksista ja mitä luonteenvahvuuksia he lapsessaan tunnistavat. Tarkoituksena oli vahvistaa kasvatusyhteistyön merkitystä. Tutkimustehtävien tavoitteena oli lisätä huoltajien tietoutta positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista sekä niiden merkityksestä lapsen hyvinvoinnille ja itsetunnon kehittymiselle. Tutkimustehtäväksi muotoutui, miten kotona tehtävät luonteenvahvuusharjoitukset näkyvät huoltajien vahvuusajattelussa ja minkälaisia luonteen-vahvuuksia he lapsessaan tunnistavat sekä miten kasvatusyhteistyö tukee luonteenvahvuuksien löytämisessä ja vahvistamisessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen, ja se toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin alkukartoituksesta, tehtäväpaketista ja loppukyselystä. Tehtävien tavoitteena oli lisätä huoltajien kykyä hyödyntää positiivisesta pedagogiikasta esiin nousevia luonteenvahvuuksia arjessa lastensa kanssa.
Tuloksista voi päätellä, että huoltajat kokivat tämänkaltaisen kasvatusyhteistyön merkityksellisenä ja tärkeänä. Tuloksista kävi myös ilmi, miten hyvän huomaaminen arjessa lisääntyi ja jokaisesta lapsesta nousi esille luonteenvahvuuksia, joita voi hyödyntää jatkossakin. Luonteenvahvuuksia löytyi tehtävien kautta useampi lisää, ja alkukartoituksessa nimetyt luonteenvahvuudet säilyivät mukana. Tehtävien kautta etsityt luonteenvahvuudet toivat lisäarvoa uusien löytyneiden luonteenvahvuuksien kautta. Tutkimustuloksista ilmeni, että kotiympäristössä omassa arjessa toteutettavat tehtävät toivat lisää hyvän huomaamista ja sen sanoittamista. Huoltajien toiveena oli jatkossakin lisätä vastaavaa kasvatusyhteistyötä. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että kasvatusyhteistyötä kannattaa laajentaa myös varhaiskasvatusympäristön ulkopuolelle ja eritoten sinne, missä perheet viettävät perusarkeaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen, ja se toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin alkukartoituksesta, tehtäväpaketista ja loppukyselystä. Tehtävien tavoitteena oli lisätä huoltajien kykyä hyödyntää positiivisesta pedagogiikasta esiin nousevia luonteenvahvuuksia arjessa lastensa kanssa.
Tuloksista voi päätellä, että huoltajat kokivat tämänkaltaisen kasvatusyhteistyön merkityksellisenä ja tärkeänä. Tuloksista kävi myös ilmi, miten hyvän huomaaminen arjessa lisääntyi ja jokaisesta lapsesta nousi esille luonteenvahvuuksia, joita voi hyödyntää jatkossakin. Luonteenvahvuuksia löytyi tehtävien kautta useampi lisää, ja alkukartoituksessa nimetyt luonteenvahvuudet säilyivät mukana. Tehtävien kautta etsityt luonteenvahvuudet toivat lisäarvoa uusien löytyneiden luonteenvahvuuksien kautta. Tutkimustuloksista ilmeni, että kotiympäristössä omassa arjessa toteutettavat tehtävät toivat lisää hyvän huomaamista ja sen sanoittamista. Huoltajien toiveena oli jatkossakin lisätä vastaavaa kasvatusyhteistyötä. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että kasvatusyhteistyötä kannattaa laajentaa myös varhaiskasvatusympäristön ulkopuolelle ja eritoten sinne, missä perheet viettävät perusarkeaan.