Verkkosivujen vastuullisuusviestintä ESG näkökulmasta: Case EcoOnline Global
Törrönen, Ada (2022)
Törrönen, Ada
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812731
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona EcoOnline Globalille, joka toimii ohjelmistojen suunnittelun ja valmistuksen toimialalla. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää miten EcoOnlinen ESG-viestinnän nykytila nähdään tällä hetkellä ja mikä on sen tavoitetila. ESG-viestinnällä tarkoitetaan yrityksen toteuttamaa vastuullisuusviestintää ympäristöllisten, sosiaalisten ja hallinnollisten teemojen näkökulmasta. Tämän pääkysymyksen lisäksi työlle oli asetettu neljä alatutkimuskysymystä, joiden avulla oli tarkoitus tuoda tarpeellista lisäselvitystä pääkysymyksen tueksi. Tutkimuksen avulla tavoitteena oli selvittää, miten EcoOnlinen ESG-viestintää verkkosivuilla voitaisiin kehittää. Teoriaosuudessa käsiteltiin ESG-termiä kattavasti, sillä termi ja siihen liittyvät aihealueet ovat monelle uusia ja ne toimivat pohjana ja sisältönä luotettavan ESG-viestinnän rakentamisessa sekä toteuttamisessa. Lisäksi käytiin läpi yritysvastuun luotettavuuden tueksi kehitettyjä sertifikaatteja, standardeja ja eettisiä sopimuksia. Tämän jälkeen käsiteltiin yrityksen vastuullisuusviestintää sekä sisältömarkkinointia ESG-näkökulmasta. Lukuun sisältyi myös viherpesu termin avaaminen, sillä termin ymmärtämisellä on olennainen osa luotettavan vastuullisuusviestinnän toteuttamisessa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ESG-viestinnän sisältöä verkkosivuilla. Verkkosivuilla tarkasteltiin vain kirjoitettua sisältöä, huomioon ei siis otettu esimerkiksi visuaalista ilmettä tai videoiden kautta esitettyä sisältöä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yrityksen ulkoisille sidosryhmille kohdistuvaa viestintää. Sidosryhmät oli rajattu EcoOnlinen nykyisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kansainvälinen yritys, joten tutkimukset ja siihen liittyvä teksti kirjoitettiin englanniksi. Teoriaosuus kirjoitettiin suomeksi. Tavoitetilan selvittämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin EcoOnlinen työntekijöitä sekä asiakasta. Lisäksi toteutettiin kilpailija-analyysi, jonka avulla selvitettiin, miten EcoOnline sijoittuu ESG-teemojen viestinnässä verkkosivuillaan verrattuna 10 toimialan muuhun toimijaan. Tämä täydensi tietämystä ESG-viestinnän nykytilasta haastatteluiden lisäksi. Pohdinnassa käydään läpi tutkimustulokset, kehitysideat EcoOnlinen verkkosivuille, tutkimuksen luotettavuus sekä oman oppimisen arviointi. Yhteenvetona voidaan todeta, että EcoOnlinen verkkosivujen vastuullisuusviestinnän toteutus on tällä hetkellä hyvin olematonta. Vastuullisuusviestintä tulisi toteuttaa yrityksen sisäisen vastuullisuustyön pohjalta, eikä yrityksen tarjoamien tuotteiden kautta. Viestinnän tulee olla selkeää, konkreettista, ajantasaista ja oleellista. Viestittyjen tietojen oikeellisuus täytyy todistaa luotettavien mittareiden sekä kolmansien osapuolten hyväksymien sertifikaattien, standardien ja eettisten sopimusten avulla.