Asiakasymmärryksen systemaattinen hyödyntäminen yrityksessä
Huurne, Laura (2022)
Huurne, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612220
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä syvennettiin toimeksiantajayrityksen B2B-asiakasymmärrystä ja tutkittiin, miten yrityksen asiakasuskollisuutta voi kehittää asiakaskokemusta parantamalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Postimyynti Anki Oy, ja tutkimuksen tavoitteena oli kehittää yritykselle toimintamalli, jolla he voisivat systemaattisesti parantaa myyntiään sekä yhtä lailla päätöksentekoaan strategisella tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen menetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelun vastauksia syvennettiin olemassa olevalla dokumenttitiedolla toimeksiantajan asiakashallintajärjestelmästä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään haastateltavien ostamisen motivaatioita, valintaperusteita omille B2B-tavarantoimittajilleen sekä heidän kokemuksiaan toimeksiantajasta.
Tutkimuksen perusteella haastateltavien asiakasuskollisuuteen ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat erityisesti tavarantoimittajan kyky vastata nykypäivän haasteisiin. Kivijalkaliikkeinä haastateltaviin ovat vaikuttaneet niin pidempiaikaiset liiketoiminnan virtaussuunnat kuten verkko-ostamisen yleinen lisääntyminen sekä viimeaikaiset tapahtumat kuten COVID-19-pandemian aiheuttamat muutokset kuluttajien ostoskäyttäytymisessä. Tulosten perusteella asiakasuskollisuuteen olennaisesti vaikuttavia tekijöinä korostuu esimerkiksi kokemus luotettavasta ja pitkäaikaisesta kumppanuudesta, jonka nähdään takaavan avoimen dialogin B2B-suhteessa asiakkaan muuttuviin tarpeisiin sekä tuovan pysyvyyttä. Erikseen mainittuna henkilökohtainen palvelu nousi tärkeimmäksi tekijäksi.
Tutkimustulosten perusteella koottiin asiakaspolku havainnollistamaan asiakkuutta sekä jäsennettiin kehitysehdotukset eri vaiheisiin asiakaspolkua. Yrityksen toimintamalli koottiin asiakaspolun ympärille.
Tutkimuksen perusteella haastateltavien asiakasuskollisuuteen ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat erityisesti tavarantoimittajan kyky vastata nykypäivän haasteisiin. Kivijalkaliikkeinä haastateltaviin ovat vaikuttaneet niin pidempiaikaiset liiketoiminnan virtaussuunnat kuten verkko-ostamisen yleinen lisääntyminen sekä viimeaikaiset tapahtumat kuten COVID-19-pandemian aiheuttamat muutokset kuluttajien ostoskäyttäytymisessä. Tulosten perusteella asiakasuskollisuuteen olennaisesti vaikuttavia tekijöinä korostuu esimerkiksi kokemus luotettavasta ja pitkäaikaisesta kumppanuudesta, jonka nähdään takaavan avoimen dialogin B2B-suhteessa asiakkaan muuttuviin tarpeisiin sekä tuovan pysyvyyttä. Erikseen mainittuna henkilökohtainen palvelu nousi tärkeimmäksi tekijäksi.
Tutkimustulosten perusteella koottiin asiakaspolku havainnollistamaan asiakkuutta sekä jäsennettiin kehitysehdotukset eri vaiheisiin asiakaspolkua. Yrityksen toimintamalli koottiin asiakaspolun ympärille.