Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rahoitusindikaattoreiden seurantatyökalujen kehittäminen Lahden ammattikorkeakoulussa

Peltola, Heli (2014)

 
Avaa tiedosto
Peltola_Heli.pdf (2.098Mt)
Lataukset: 


Peltola, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uuden rahoitusmallin mukaisten rahoitusindikaattoreiden seurantatyökaluja Lahden ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toiminnanohjauksen tueksi ja auttaa ammattikorkeakoulua saavuttamaan asettamansa määrälliset ja laadulliset tavoitteet. Opinnäytetyö tehtiin Lahden ammattikorkeakoulun laatu- ja suunnittelujohtajan toimeksiannosta.

Opinnäytetyön taustalla vaikuttivat uusi ammattikorkeakoululaki ja uusi tuloksellisuuteen perustuva rahoitusmalli. Vuodesta 2014 lähtien rahoituksen yksikköhinnan laskeminen perustuu rahoitusindikaattoreiden kolmen vuoden keskiarvoon. Toiminnanohjauksen avuksi ja rahoituksen ennakoimiseksi ammattikorkeakoulun on voitava seurata indikaattorilukujen kehittymistä lukuvuoden aikana. Opinnäytetyöhön liittyvässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä selvitettiin tietovarastoratkaisujen käyttöä indikaattoreiden seuraamisessa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, joita olivat kirjallisuuskatsaus, teemahaastattelut ja keskustelut sekä osallistuva havainnointi.

Konstruktiona tuotettiin yhden indikaattorin seuraamiseen tarvittavat raportit. Raporttien avulla voidaan seurata 55 opintopistettä suorittaneiden lukumäärää koulutusaloittain ja -ohjelmittain, ja porautuminen opiskelijan suoritustietoihin saakka on mahdollista. Indikaattorin aiempien vuosien keskiarvojen laskemiseksi ja vertailuarvojen saamiseksi tietovarastoon vietiin tilastotiedostot vuosilta 2008–2013, minkä lisäksi tilastoaineistoja käytettiin FTE-luvun laskennassa ja trendianalyyseissä. Raportteja voitiin käyttää myös opintohallintojärjestelmän tiedon oikeellisuuden tarkistuksiin.

Lahden ammattikorkeakoulussa käyttöön otettu ratkaisu soveltuu indikaattorin seuraamiseen hyvin. Raporteista ja trendianalyysistä havaittiin, etteivät opiskelijoiden opintopisteet kertyneet tasaisesti opiskeluaikana. Rahoituksen kannalta on tärkeää, että mahdollisimman moni opiskelija suorittaa vähintään 55 opintopistettä lukuvuoden aikana. Tietojen oikeellisuuden tarkistukset osoittivat, että kirjausten ohjeistus kaipaa tarkennusta, samoin opintohallintojärjestelmän tiedonvalidointia tulee kehittää. Kehittämistyössä hyväksi havaittuja menetelmiä käytetään muiden indikaattoreiden seurantatyökalujen tuottamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste