Työnantajakuva ja nuorten milleniaalien sitouttaminen
Koskipalo, Angelica (2022)
Koskipalo, Angelica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yritys X:n työnantajakuvaa sen henkilöstön alle 30-vuotiaiden asiakaspalvelijoiden näkökulmasta ja heidän sitoutumistaan yritys X:ään. Tutkimuksen alatavoitteina on vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mikä on yrityksen sisäisen työnantajakuvan nykytila, mikä on yrityksen työntekijöiden sitoutumisen nykytila ja mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen ja sisäisen työnantajakuvan syntyyn. Lisäksi tavoitteena on, että toimeksiantaja saisi kyselystä arvokasta tietoa työnantajakuvan nykytilasta ja työntekijöiden tarpeista. Toiveena on, että organisaatiolla on halu ja kyky hyödyntää tutkimuksesta saatua tietoa kehittämistyössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sitoutumisen ja työnantajakuvan teoriasta, pohjautuen aiheita käsittelevään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä perehdytään sitoutumiseen ja työnantajakuvaan käsitteinä, tarkastellaan niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä niistä saatavia hyötyjä. Työnantajakuvan osalta työssä keskitytään sisäiseen näkökulmaan, mutta myös ulkoista näkökulmaa on avattu teoriassa. Työssä esitetään myös sitoutumisen ja työnantajakuvan yhteen nivoutumista sekä tarkastellaan nuoren työsukupolven erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena huhtikuussa 2022. Kyselytutkimus toteutettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kyselyssä kysytyt asiat pohjasivat tutkimuksen tietoperustaan, ja kyselyn avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa työnantajakuvaan ja sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineisto käsiteltiin määrällisen aineiston osalta Excelin avulla pivot- ja ristiintaulukoinnein, sekä laadullisen aineiston keskeisiä aihepiirejä teemoihin jakaen. Opinnäytetyössä tutkimustuloksia on havainnollistettu taulukoin, kuvaajin ja sanapilvin.
Tutkimustulokset osoittivat yritys X:n työnantajakuvan olevan pääosin myönteinen. Yritys X:n hyvä työnantajakuva pohjaa sen tarjoamaan kokonaisuuteen vakaana työnantajana kaikkine etuineen, joka edesauttaa myös työntekijöitä sitoutumaan yrityksen palvelukseen. Yrityksen hyvällä työnantajakuvalla ja tarjoamilla työsuhde-eduilla oli vaikutusta myös monen työpaikkaan hakeutumiseen, ja valtaosa suosittelisi yritys X:ää työnantajana. Työnantajaan ja työtehtäviin kohdistuneet odotukset katsottiin lunastetuiksi ja työnantajan kuvailtiin onnistuneen erityisesti työilmapiirin, tiimihengen ja työsuhde-etujen osalta. Kehityskohteet keskittyivät palkkaukseen ja työn etenemismahdollisuuksiin, jotka korreloivat myös työntekijöiden sitoutumisen ja yrityksen työnantajakuvan kanssa. Myös työhyvinvointi ja sen kehittäminen sekä mielekkäiden työtehtävien tarjoaminen nähtiin tärkeänä. Yritys X:lle esitettyihin kehityskohteisiin panostamalla yrityksen työnantajakuvaa ja työntekijöiden sitoutumista voitaisiin parantaa edelleen, sillä työntekijöistä yli puolet oli vähintään harkinnut työpaikan vaihtoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sitoutumisen ja työnantajakuvan teoriasta, pohjautuen aiheita käsittelevään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä perehdytään sitoutumiseen ja työnantajakuvaan käsitteinä, tarkastellaan niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä niistä saatavia hyötyjä. Työnantajakuvan osalta työssä keskitytään sisäiseen näkökulmaan, mutta myös ulkoista näkökulmaa on avattu teoriassa. Työssä esitetään myös sitoutumisen ja työnantajakuvan yhteen nivoutumista sekä tarkastellaan nuoren työsukupolven erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena huhtikuussa 2022. Kyselytutkimus toteutettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kyselyssä kysytyt asiat pohjasivat tutkimuksen tietoperustaan, ja kyselyn avoimilla kysymyksillä pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa työnantajakuvaan ja sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineisto käsiteltiin määrällisen aineiston osalta Excelin avulla pivot- ja ristiintaulukoinnein, sekä laadullisen aineiston keskeisiä aihepiirejä teemoihin jakaen. Opinnäytetyössä tutkimustuloksia on havainnollistettu taulukoin, kuvaajin ja sanapilvin.
Tutkimustulokset osoittivat yritys X:n työnantajakuvan olevan pääosin myönteinen. Yritys X:n hyvä työnantajakuva pohjaa sen tarjoamaan kokonaisuuteen vakaana työnantajana kaikkine etuineen, joka edesauttaa myös työntekijöitä sitoutumaan yrityksen palvelukseen. Yrityksen hyvällä työnantajakuvalla ja tarjoamilla työsuhde-eduilla oli vaikutusta myös monen työpaikkaan hakeutumiseen, ja valtaosa suosittelisi yritys X:ää työnantajana. Työnantajaan ja työtehtäviin kohdistuneet odotukset katsottiin lunastetuiksi ja työnantajan kuvailtiin onnistuneen erityisesti työilmapiirin, tiimihengen ja työsuhde-etujen osalta. Kehityskohteet keskittyivät palkkaukseen ja työn etenemismahdollisuuksiin, jotka korreloivat myös työntekijöiden sitoutumisen ja yrityksen työnantajakuvan kanssa. Myös työhyvinvointi ja sen kehittäminen sekä mielekkäiden työtehtävien tarjoaminen nähtiin tärkeänä. Yritys X:lle esitettyihin kehityskohteisiin panostamalla yrityksen työnantajakuvaa ja työntekijöiden sitoutumista voitaisiin parantaa edelleen, sillä työntekijöistä yli puolet oli vähintään harkinnut työpaikan vaihtoa.