Arbetsbild : En studie om tradenomstuderandes syn på arbete och arbetsliv
Henriksson, Hanna (2014)
Henriksson, Hanna
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305450
Tiivistelmä
Ökade krav från organisationens medarbetare i fråga om exempelvis meningsfullt arbete, lärande och självutveckling ses som en av de största utmaningarna för organisationer idag. För att skapa effektiva organisationer behöver således inte bara organisationens egna krav och syften med verksamheten uppnås, utan också den enskilda individens. I den tid vi lever och verkar i är det varje företags utmaning att se, utveckla och tillvarata varje individs unika potential och se till att den kommer organisationen till godo.
Detta examensarbete handlar om vad Generation Y, personer födda mellan år 1980-2000, värderar i dagens arbete och arbetsliv och hur dessa värderingar ställer och formar kraven på arbete och arbetssituationen. Dessa värderingar och krav måste organisationer förstå och anpassa sig efter för att lyckas attrahera, utveckla och hålla kvar sina unga medarbetare och skapa effektiva och konkurrenskraftiga organisationer. På ett sådant sätt formas arbetsbilden för dagens unga, examensarbetets syfte. Metoderna som används i examensarbetet är litteraturstudier samt en kvantitativ undersökning, i form av ett enkätformulär som avgränsades till studerande vid utbildningsprogrammet i företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo.
Examensarbetets teoridel består av material från både böcker och elektroniska källor och behandlar hur arbete och arbetsliv förändrats och hur kunskap och lärande fått en allt mer betydande roll. Som en möjlig lösning på utmaningen om hur organisationer kan anpassa sig till den nya generationens krav lyfter jag upp fenomenet lärande organisation. Vidare presenteras också en definition av värderingar och arbetsvärderingar samt en teoriredogörelse över Generation Y i arbetslivet.
Examensarbetets resultat ger en redogörelse för vad tradenomstuderandena värdesätter inför sitt kommande arbetsliv där faktorer som goda arbetskamrater, personlig utveckling, intressanta arbetsuppgifter, deltagande i beslutsprocesser samt en bra ledning är mest framträdande. Ett lämpligt sätt för organisationen att möta dessa krav är att utveckla en lärande organisation. Increased demands from the organization’s employees regarding issues such as meaningful work, learning and self-development are seen as one of the greatest challenges for organizations today. In order to create effective organizations today, not only the organization’s own requirements and objectives of the business needs to be achieved, but also the individual employee’s as well. In the time we live and work, it is every company’s challenge to identify and utilize each individual’s unique potential.
This thesis is about what Generation Y, people born 1980-2000, value in today’s work life and how these values shape requirements on work and work situation. Organizations must understand and adapt to these values and demands in order to successfully attract, develop and retain their young employees and create effective and competitive organizations. The methods used in the thesis are literature studies and a quantitative survey, a questionnaire which was limited to students in the business administration degree program at Novia University of Applied Sciences in Turku.
The theory part of the thesis consists of material from both books and electronic sources and discusses how work and work life has changed and how knowledge and learning gained a more significant role. As a possible solution to the challenge of how organizations can adapt to the new generation’s demands, I present the learning organizations. Furthermore, I also present a definition of values and work values and a theory discussion regarding Generation Y at the workplace.
The result of this study gives a commentary on what business students value in their future work life where factors like good colleagues, personal development, interesting tasks, participation in decision making and good management are most outstanding. An appropriate way for an organization to meet these requirements is to develop a learning organization.
Detta examensarbete handlar om vad Generation Y, personer födda mellan år 1980-2000, värderar i dagens arbete och arbetsliv och hur dessa värderingar ställer och formar kraven på arbete och arbetssituationen. Dessa värderingar och krav måste organisationer förstå och anpassa sig efter för att lyckas attrahera, utveckla och hålla kvar sina unga medarbetare och skapa effektiva och konkurrenskraftiga organisationer. På ett sådant sätt formas arbetsbilden för dagens unga, examensarbetets syfte. Metoderna som används i examensarbetet är litteraturstudier samt en kvantitativ undersökning, i form av ett enkätformulär som avgränsades till studerande vid utbildningsprogrammet i företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo.
Examensarbetets teoridel består av material från både böcker och elektroniska källor och behandlar hur arbete och arbetsliv förändrats och hur kunskap och lärande fått en allt mer betydande roll. Som en möjlig lösning på utmaningen om hur organisationer kan anpassa sig till den nya generationens krav lyfter jag upp fenomenet lärande organisation. Vidare presenteras också en definition av värderingar och arbetsvärderingar samt en teoriredogörelse över Generation Y i arbetslivet.
Examensarbetets resultat ger en redogörelse för vad tradenomstuderandena värdesätter inför sitt kommande arbetsliv där faktorer som goda arbetskamrater, personlig utveckling, intressanta arbetsuppgifter, deltagande i beslutsprocesser samt en bra ledning är mest framträdande. Ett lämpligt sätt för organisationen att möta dessa krav är att utveckla en lärande organisation.
This thesis is about what Generation Y, people born 1980-2000, value in today’s work life and how these values shape requirements on work and work situation. Organizations must understand and adapt to these values and demands in order to successfully attract, develop and retain their young employees and create effective and competitive organizations. The methods used in the thesis are literature studies and a quantitative survey, a questionnaire which was limited to students in the business administration degree program at Novia University of Applied Sciences in Turku.
The theory part of the thesis consists of material from both books and electronic sources and discusses how work and work life has changed and how knowledge and learning gained a more significant role. As a possible solution to the challenge of how organizations can adapt to the new generation’s demands, I present the learning organizations. Furthermore, I also present a definition of values and work values and a theory discussion regarding Generation Y at the workplace.
The result of this study gives a commentary on what business students value in their future work life where factors like good colleagues, personal development, interesting tasks, participation in decision making and good management are most outstanding. An appropriate way for an organization to meet these requirements is to develop a learning organization.