Kehitystyökalut tekstiseikkailupelin luomisessa
Markkinen, Lassi (2022)
Markkinen, Lassi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712468
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertailtiin saatavilla olevia ilmaisia työkaluja, joita käytetään tekstiseikkailupelien kirjoittamiseen. Työkaluja tutkittiin perusteellisesti ja vertailukohtia olivat esimerkiksi käytettävyys, ohjelmoinnin tuki/tarve sekä erilaiset vientiformaatit.
Tavoitteena oli vertailun kautta löytää väline, joka soveltuu parhaiten opinnäytetyön tekijän tekstipeliprojektin prototypointiin ja mahdolliseen jatkokehitykseen. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa vertailtiin välineitä ja tehtiin havaintoja niiden ominaisuuksista. Tutkimustyön aikana jokaiseen vertailtavista välineistä vietiin raportin laatijan kirjoittama materiaali ja sen pohjalta välineissä kehitettiin pelattavat prototyypit. Kaikki prototyypit sisälsivät samat ominaisuudet: yksinkertaisen tavaranäkymän, vaihtoehtoisia tarinanpolkuja sekä aikaisempiin valintoihin sidottuja kohtia tarinassa.
Tutkimustyön tuloksena jatkokehitykseen valittiin Inklen luoma Ink-skriptikieli ja editori Inky. Inkin kyky integroitua Unity-pelimoottoriin ja tehokas rakenne tarinan jäsentämiseen olivat etuja muihin kehitystyökaluihin verrattuna, vaikka nekin onnistuivat tietyillä osa-alueilla, kuten Twine hyvällä käyttöliittymällään. Loppukokemukset kaikista välineistä olivat pääosin positiivisia, vaikka dokumentaatio-kategoriassa Squiffy epäonnistui pahasti muihin kehitystyökaluihin verrattuna.
Tavoitteena oli vertailun kautta löytää väline, joka soveltuu parhaiten opinnäytetyön tekijän tekstipeliprojektin prototypointiin ja mahdolliseen jatkokehitykseen. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa vertailtiin välineitä ja tehtiin havaintoja niiden ominaisuuksista. Tutkimustyön aikana jokaiseen vertailtavista välineistä vietiin raportin laatijan kirjoittama materiaali ja sen pohjalta välineissä kehitettiin pelattavat prototyypit. Kaikki prototyypit sisälsivät samat ominaisuudet: yksinkertaisen tavaranäkymän, vaihtoehtoisia tarinanpolkuja sekä aikaisempiin valintoihin sidottuja kohtia tarinassa.
Tutkimustyön tuloksena jatkokehitykseen valittiin Inklen luoma Ink-skriptikieli ja editori Inky. Inkin kyky integroitua Unity-pelimoottoriin ja tehokas rakenne tarinan jäsentämiseen olivat etuja muihin kehitystyökaluihin verrattuna, vaikka nekin onnistuivat tietyillä osa-alueilla, kuten Twine hyvällä käyttöliittymällään. Loppukokemukset kaikista välineistä olivat pääosin positiivisia, vaikka dokumentaatio-kategoriassa Squiffy epäonnistui pahasti muihin kehitystyökaluihin verrattuna.