Ditt arbete, mitt arbete och vårt samarbete. En kvalitativ studie om teamarbete inom Soite
Pettersson, Jenny (2022)
Pettersson, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013136
Tiivistelmä
Tutkintohankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten Päivystysavun 116 117, yhteispäivystyksen ja ensihoidon yhteistyö toimii tällä hetkellä ja miten voidaan parantaa potilasvirtaa ja lyhentää potilaiden päivystysaikaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusnäkökulmaa, mukaan lukien haastattelut ja laadullinen sisältöanalyysi. Tutkimukseen kuuluu myöskin määrällinen yhteenveto statistikasta, joka tukee laadullista osaa.
Laadullisessa osassa tehtiin kuusi puolistrukturoitua haastattelua, jossa oli henkilökuntaa Päivystysavusta, Yteispäivuystyksestä ja ensihoudosta. Haastatelluista yksi oli lääkäri, kaksi johtotehtävissä ja kolme sairaanhoitajia, joista kolme oli naisia ja kolme miehiä. Tämän perusteella tehtiin laadullinen sisältöanalyysi, jossa vastaukset jaettiin kolmeen luokkaan.
Haastatteluvastausten analyysi johti kolmeen pääluokkaan, jotka koostuivat viestinnästä, potilaskeskeisestä hoidosta ja resurssitehokkuudesta. Kvantitatiiviset tiedot esitettiin kvalitatiivisen analyysin tueksi.
Kolmen pääluokan (viestintä, henkilökeskeinen hoito ja resurssitehokkuus) perusteella todettiin, että viestintä on perusta sekä henkilökeskeiselle hoidolle että resurssitehokkuudelle. Näitä kolmea luokkaa olisi kehitettävä ja parannettava niiden vähentämiseksi potilasvirtaa ja potilaiden
odotusaikojen lyhentämiseksi.
Opinnäytetyö osoitti, että on tärkeää kehittää hyvää viestintää eri yksiköiden välillä. Tämän parantamista olisi vietävä eteenpäin tulevissa analyyseissä jossa tarkastellaan miten organisaatio on rakennettu.
Laadullisessa osassa tehtiin kuusi puolistrukturoitua haastattelua, jossa oli henkilökuntaa Päivystysavusta, Yteispäivuystyksestä ja ensihoudosta. Haastatelluista yksi oli lääkäri, kaksi johtotehtävissä ja kolme sairaanhoitajia, joista kolme oli naisia ja kolme miehiä. Tämän perusteella tehtiin laadullinen sisältöanalyysi, jossa vastaukset jaettiin kolmeen luokkaan.
Haastatteluvastausten analyysi johti kolmeen pääluokkaan, jotka koostuivat viestinnästä, potilaskeskeisestä hoidosta ja resurssitehokkuudesta. Kvantitatiiviset tiedot esitettiin kvalitatiivisen analyysin tueksi.
Kolmen pääluokan (viestintä, henkilökeskeinen hoito ja resurssitehokkuus) perusteella todettiin, että viestintä on perusta sekä henkilökeskeiselle hoidolle että resurssitehokkuudelle. Näitä kolmea luokkaa olisi kehitettävä ja parannettava niiden vähentämiseksi potilasvirtaa ja potilaiden
odotusaikojen lyhentämiseksi.
Opinnäytetyö osoitti, että on tärkeää kehittää hyvää viestintää eri yksiköiden välillä. Tämän parantamista olisi vietävä eteenpäin tulevissa analyyseissä jossa tarkastellaan miten organisaatio on rakennettu.