Restonomiopiskelijoiden näkemyksiä johtajuudesta
Virkki, Eliel (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Haaga-Helian restonomikampuksenopiskelijoiden näkemyksiä johtajuudesta ja sitä, millaisina he näkevät itsensä johtajana. Työn kohderyhmänä olivat Z-sukupolven opiskelijat (1995–2002). Työ oli rajattu suomenkielisiin opiskelijoihin eikä vaihto-opiskelijoita ei otettu perusjoukkoon.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti eli siinä yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineiston hankinta toteutettiin sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli arviointiasteikkokysymyksiä ja yksi avoin kysymys. Kyselyyn oli mahdollista vastata ajalla 2.5–5.5.2022. Vastauksia saatiin yhteensä 43. Avoimeen kysymykseen vastasi 23 henkilöä.
Tietoperusta rakennettiin johtamistyyleistä ja eri sukupolvien kuvailuista, keskittyen tutkimuksen kohderyhmään, Z-sukupolveen. Johtamistyyleiksi valittiin kuusi erilaista johtamistyyliä, mitkä ovat tällä hetkellä ajankohtaisia ja edustavat johtamistyylien tutkimuksen eri vaiheita. Johtamistyylit ovat: autoritaarinen, demokraattinen, palveleva, valmentava, transaktionaalinen ja transformatiivinen.
Tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Haaga-Helian restonomikampuksen opiskelijat kokevat omakseen uudemmat johtamistyylit, jotka ovat palveleva ja valmentava johtaminen. Opiskelijat haluavat olla esihenkilöinä motivoivia, helposti lähestyttäviä ja työilmapiiriä parantavia. Z-sukupolven arvoihin kuuluva viihtyvyys toistui opiskelijoiden vastauksissa. Lisäksi opiskelijat haluavat, että esihenkilöt kuuntelevat heidän ideoitaan.
Tutkimuksen tulokset ovat uskottavia ja johdonmukaisia. Käytetyillä menetelmillä on voitu tutkia opiskelijoiden näkemyksiä johtajuudesta sekä itsestään johtajana. Aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten tulokset tukevat tässä opinnäytteessä saatuja tuloksia.
Jatkotutkimuksella voisi syventymistä palvelevaan ja valmentavaan johtamiseen Haagan kampuksella tai johtamistyyleihin yleisemmin työpaikoilla.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti eli siinä yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineiston hankinta toteutettiin sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli arviointiasteikkokysymyksiä ja yksi avoin kysymys. Kyselyyn oli mahdollista vastata ajalla 2.5–5.5.2022. Vastauksia saatiin yhteensä 43. Avoimeen kysymykseen vastasi 23 henkilöä.
Tietoperusta rakennettiin johtamistyyleistä ja eri sukupolvien kuvailuista, keskittyen tutkimuksen kohderyhmään, Z-sukupolveen. Johtamistyyleiksi valittiin kuusi erilaista johtamistyyliä, mitkä ovat tällä hetkellä ajankohtaisia ja edustavat johtamistyylien tutkimuksen eri vaiheita. Johtamistyylit ovat: autoritaarinen, demokraattinen, palveleva, valmentava, transaktionaalinen ja transformatiivinen.
Tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Haaga-Helian restonomikampuksen opiskelijat kokevat omakseen uudemmat johtamistyylit, jotka ovat palveleva ja valmentava johtaminen. Opiskelijat haluavat olla esihenkilöinä motivoivia, helposti lähestyttäviä ja työilmapiiriä parantavia. Z-sukupolven arvoihin kuuluva viihtyvyys toistui opiskelijoiden vastauksissa. Lisäksi opiskelijat haluavat, että esihenkilöt kuuntelevat heidän ideoitaan.
Tutkimuksen tulokset ovat uskottavia ja johdonmukaisia. Käytetyillä menetelmillä on voitu tutkia opiskelijoiden näkemyksiä johtajuudesta sekä itsestään johtajana. Aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten tulokset tukevat tässä opinnäytteessä saatuja tuloksia.
Jatkotutkimuksella voisi syventymistä palvelevaan ja valmentavaan johtamiseen Haagan kampuksella tai johtamistyyleihin yleisemmin työpaikoilla.