"Tässä työssä parasta on se, että koet olevasi tärkeä. Lapset tulee tärkeiksi ja menee kyllä ihan ihon alle." : lämmin vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa
Felin, Henna; Santa, Sanna; Tuominen, Tanja (2022)
Felin, Henna
Santa, Sanna
Tuominen, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten kasvattajan lämmin vuorovaikutus toteutuu varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kartoittaa, tuleeko lapsi kohdatuksi lämpimästi arjen vuorovaikutustilanteissa, sekä selvittää kasvattajien ajatuksia lämmintä vuorovaikutusta estävistä ja tukevista tekijöistä. Opinnäytetyössä avattiin teorian kautta varhaiskasvatusta toimintaympäristönä sekä syvennyttiin lämpimän vuorovaikutuksen piirteisiin ja merkityksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja ryhmähaastattelua. Havainnointi toteutettiin videoimalla varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja lasten välistä vuorovaikutusta. Kasvattajien ajatuksiin lämpimästä vuorovaikutuksesta pureuduttiin ryhmähaastattelun avulla. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, ja analysoinnin tukena oli havainnointirunko, jonka tarkoituksena oli auttaa kiinnittämään huomio tutkimuksen kannalta oleellisiin asioihin.
Teoriaan peilatuissa tutkimustuloksissa kasvattajan lämmin vuorovaikutus näyttäytyi moniulotteisena ilmiönä. Tutkimustulosten perusteella kasvattajien lämmin vuorovaikutus näkyi kohtaamisena, läsnäolona, sitoutumisena ja sensitiivisyytenä sekä kasvattajien tunneälynä. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, että lämmin vuorovaikutus voi toteutua, vaikka jokin vuorovaikutuksen piirteistä jäisi vähäiseksi tai puuttuisi kokonaan. Yksittäisten piirteiden puuttuminen näytti kuitenkin heijastuvan lämpimän vuorovaikutuksen laatuun. Varhaiskasvatuksen avoin keskustelukulttuuri nähtiin edellytyksenä lämpimän vuorovaikutuksen toteutumiselle.
Lämmintä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa voitaisiin jatkossa tutkia esimerkiksi keskittymällä siihen, miten kasvattajan lämmin vuorovaikutus tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Kasvattajien tietoisuutta lämpimän vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä varhaiskasvatuksessa voitaisiin edistää esimerkiksi vuorovaikutuskoulutuksilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja ryhmähaastattelua. Havainnointi toteutettiin videoimalla varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja lasten välistä vuorovaikutusta. Kasvattajien ajatuksiin lämpimästä vuorovaikutuksesta pureuduttiin ryhmähaastattelun avulla. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, ja analysoinnin tukena oli havainnointirunko, jonka tarkoituksena oli auttaa kiinnittämään huomio tutkimuksen kannalta oleellisiin asioihin.
Teoriaan peilatuissa tutkimustuloksissa kasvattajan lämmin vuorovaikutus näyttäytyi moniulotteisena ilmiönä. Tutkimustulosten perusteella kasvattajien lämmin vuorovaikutus näkyi kohtaamisena, läsnäolona, sitoutumisena ja sensitiivisyytenä sekä kasvattajien tunneälynä. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, että lämmin vuorovaikutus voi toteutua, vaikka jokin vuorovaikutuksen piirteistä jäisi vähäiseksi tai puuttuisi kokonaan. Yksittäisten piirteiden puuttuminen näytti kuitenkin heijastuvan lämpimän vuorovaikutuksen laatuun. Varhaiskasvatuksen avoin keskustelukulttuuri nähtiin edellytyksenä lämpimän vuorovaikutuksen toteutumiselle.
Lämmintä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa voitaisiin jatkossa tutkia esimerkiksi keskittymällä siihen, miten kasvattajan lämmin vuorovaikutus tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Kasvattajien tietoisuutta lämpimän vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä varhaiskasvatuksessa voitaisiin edistää esimerkiksi vuorovaikutuskoulutuksilla.