Ankkurinappi-sovelluksen konsepti : käyttäjälähtöinen mobiilisovellus Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin tueksi
Duong-Puuperä, Hue (2022)
Duong-Puuperä, Hue
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013153
Tiivistelmä
Ammattiin opiskelevien nuorten terveydessä on nähtävissä huolestuttavia muutoksia erityisesti mielenterveyden ja elintapojen suhteen. Terveyden edistämisen haasteena on kehittää ennaltaehkäiseviä palveluita, jotka vastaavat opiskelijoiden nykytarpeita. Digitaalisilla terveyden edistämisen interventioilla on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia nuorten terveyskäyttäytymiseen ja terveyteen. Digitaalisia ratkaisuja, kuten mobiilisovelluksia puoltaa nuorten kiinnostuneisuus niitä kohtaan.
Kehittämisprojekti käynnistyi ANKKURI-hankkeessa ilmenneestä tarpeesta terveystiedon sovellukselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten ja millaisia digitaalisia menetelmiä voidaan hyödyntää ammattiin opiskelevien nuorten terveyden edistämisessä. Kyselytutkimuksella selvitettiin, millaisen sisällön Turun ammatti-instituutin (TAI) nuoriso-opiskelijat kokevat kiinnostavana ja tärkeänä terveyttä tukevassa mobiilisovelluksessa. Lisäksi asiantuntijaraadin avulla kartoitettiin, miten nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää sovellusta opiskelijoiden terveyden tukemisessa ja terveysohjauksessa.
Kerätyn aineiston pohjalta suunniteltiin mielen hyvinvointia ja terveellisiä elintapoja tukevan mobiilisovelluksen konsepti sekä sovelluksen toiminnallisuuksia kuvaavat käyttötarinat. Opiskelijat voivat käyttää sovellusta itsenäisesti oman hyvinvoinnin ja terveyskäyttäytymisen seurantaan. Sovelluksen tarkoituksena on edistää nuorten terveystietoisuutta ja terveyteen liittyvän itsetuntemusta. Parhaimmillaan mobiilisovellus toimii osana ammattioppilaitoksen tukipalveluita sekä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman matalan kynnyksen avun tuhansille ammattiin opiskeleville nuorille. Finnish School Health Promotion study (2021) indicates unsettling development in vocational school students’ mental health and health behavior. Based on literature review, digital technology has a remarkable potential in health promotion. Studies show that mobile health interventions have positive outcomes in youth health and health behavior. Furthermore, young people have shown notable interest in health applications.
This thesis was implemented as development project based on the need for a health application that appeared in project ANKKURI. The aim was to determine how digital technology can be utilized to promote the health and well-being of vocational school students. A survey was conducted of Turku Vocational Institute students. The objective was to identify essential and interesting features in a health promoting application from the students’ point of view. The results of the survey were used to build a concept of health promoting application. Subsequently, an expert panel was gathered from vocational institute to evaluate the first version of the concept. Meanwhile, the objective was to clarify how the application could be utilized to promote students’ health and well-being in the school environment.
The outcome of the project was a concept of “Ankkurinappi” named mobile application. The concept is healthy lifestyle supporting mental health and it is based on student’s self-assessment and health behavior logging which increases their self-awareness on health issues. The application provides tools to promote healthy lifestyle and supports student health services by providing adequate information. Foremost, it can provide accessible support on health issues for thousands of vocational school students.
Kehittämisprojekti käynnistyi ANKKURI-hankkeessa ilmenneestä tarpeesta terveystiedon sovellukselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten ja millaisia digitaalisia menetelmiä voidaan hyödyntää ammattiin opiskelevien nuorten terveyden edistämisessä. Kyselytutkimuksella selvitettiin, millaisen sisällön Turun ammatti-instituutin (TAI) nuoriso-opiskelijat kokevat kiinnostavana ja tärkeänä terveyttä tukevassa mobiilisovelluksessa. Lisäksi asiantuntijaraadin avulla kartoitettiin, miten nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää sovellusta opiskelijoiden terveyden tukemisessa ja terveysohjauksessa.
Kerätyn aineiston pohjalta suunniteltiin mielen hyvinvointia ja terveellisiä elintapoja tukevan mobiilisovelluksen konsepti sekä sovelluksen toiminnallisuuksia kuvaavat käyttötarinat. Opiskelijat voivat käyttää sovellusta itsenäisesti oman hyvinvoinnin ja terveyskäyttäytymisen seurantaan. Sovelluksen tarkoituksena on edistää nuorten terveystietoisuutta ja terveyteen liittyvän itsetuntemusta. Parhaimmillaan mobiilisovellus toimii osana ammattioppilaitoksen tukipalveluita sekä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman matalan kynnyksen avun tuhansille ammattiin opiskeleville nuorille.
This thesis was implemented as development project based on the need for a health application that appeared in project ANKKURI. The aim was to determine how digital technology can be utilized to promote the health and well-being of vocational school students. A survey was conducted of Turku Vocational Institute students. The objective was to identify essential and interesting features in a health promoting application from the students’ point of view. The results of the survey were used to build a concept of health promoting application. Subsequently, an expert panel was gathered from vocational institute to evaluate the first version of the concept. Meanwhile, the objective was to clarify how the application could be utilized to promote students’ health and well-being in the school environment.
The outcome of the project was a concept of “Ankkurinappi” named mobile application. The concept is healthy lifestyle supporting mental health and it is based on student’s self-assessment and health behavior logging which increases their self-awareness on health issues. The application provides tools to promote healthy lifestyle and supports student health services by providing adequate information. Foremost, it can provide accessible support on health issues for thousands of vocational school students.