Nuorten aikuisten ajatuksia radiosta
Roikonen, Milja (2022)
Roikonen, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus radiosta, sen kuuntelusta ja tulevaisuudesta. Tarkoituksena oli tarjota eri lähteiden pohjalta monipuolista tietoa radioon liittyen, esimerkiksi lyhyesti Yleisradion radiotoiminnan historiasta sekä formaattiradiosta. Opinnäytetyössä pohdittiin myös, ovatko muut audiomediat uhka radiolle. Teoriatiedon lisäksi tehtiin kyselytutkimus nuorille aikuisille radion kuunteluun liittyen.
Sosiaalisessa mediassa jaetun kyselytutkimuksen aiheena oli 16-30 -vuotiaiden nuorten aikuisten radion kuuntelu ja kuuntelemattomuus. Tutkimukseen vastasivat yhteensä 57 henkilöä, joista yksikään ei ollut 16-20 -vuotias, joten kohderyhmä supistui 21-30 -vuotiaisiin. Tutkimuksen hypoteesit olivat: suurin osa nuorista aikuisista kuuntelee radiota, suurin osa radion kuuntelusta tapahtuu autossa ja, että persoonalliset juontajat ovat nuorille aikuisille yhtä tärkeää radiossa kuin musiikki. Tutkimustulokset myötäilivät kahta ensimmäistä hypoteesia, mutta ei kolmatta. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset arvottavat musiikin kiinnostavimmaksi sisällöksi radiossa, juontajat olivat eniten kiinnostavimpien asioiden joukossa vain puolella vastaajista. Yleisimmät syyt radion kuuntelemattomuuteen olivat, että radiossa soiva musiikki ei miellytä, ei ole autoa tai ei ole radiota.
Opinnäytetyön pohdintaosiossa todettiin, että radio ei ole unohtunut media. Voisi kuitenkin olla aiheellista pohtia, miten radion ääreen saataisiin myös heidät, jotka eivät vielä kuuntele radiota. Tulisi myös pohtia, miten ihmiset saataisiin valitsemaan radio muiden medioiden sijaan. Nuoret aikuiset toivoisivat, että radio olisi helpommin saatavilla ja että siellä soisi monipuolisempaa musiikkia. Radioon voisi keksiä jotain uudenlaista sisältöä pitämällä mielessä radion ominaisuudet ja ne edut, joilla se erottuu muusta mediasta. Esimerkiksi pohdinnassa tarjottiin ideaa siitä, että radioon tehtäisiin jonkinlaista reality-ohjelmaa, sillä nuoret aikuiset seuraavat niitä paljon myös televisiosta.
Sosiaalisessa mediassa jaetun kyselytutkimuksen aiheena oli 16-30 -vuotiaiden nuorten aikuisten radion kuuntelu ja kuuntelemattomuus. Tutkimukseen vastasivat yhteensä 57 henkilöä, joista yksikään ei ollut 16-20 -vuotias, joten kohderyhmä supistui 21-30 -vuotiaisiin. Tutkimuksen hypoteesit olivat: suurin osa nuorista aikuisista kuuntelee radiota, suurin osa radion kuuntelusta tapahtuu autossa ja, että persoonalliset juontajat ovat nuorille aikuisille yhtä tärkeää radiossa kuin musiikki. Tutkimustulokset myötäilivät kahta ensimmäistä hypoteesia, mutta ei kolmatta. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset arvottavat musiikin kiinnostavimmaksi sisällöksi radiossa, juontajat olivat eniten kiinnostavimpien asioiden joukossa vain puolella vastaajista. Yleisimmät syyt radion kuuntelemattomuuteen olivat, että radiossa soiva musiikki ei miellytä, ei ole autoa tai ei ole radiota.
Opinnäytetyön pohdintaosiossa todettiin, että radio ei ole unohtunut media. Voisi kuitenkin olla aiheellista pohtia, miten radion ääreen saataisiin myös heidät, jotka eivät vielä kuuntele radiota. Tulisi myös pohtia, miten ihmiset saataisiin valitsemaan radio muiden medioiden sijaan. Nuoret aikuiset toivoisivat, että radio olisi helpommin saatavilla ja että siellä soisi monipuolisempaa musiikkia. Radioon voisi keksiä jotain uudenlaista sisältöä pitämällä mielessä radion ominaisuudet ja ne edut, joilla se erottuu muusta mediasta. Esimerkiksi pohdinnassa tarjottiin ideaa siitä, että radioon tehtäisiin jonkinlaista reality-ohjelmaa, sillä nuoret aikuiset seuraavat niitä paljon myös televisiosta.