Covid-19 vaikutus työtyytyväisyyteen hotellissa
Frimodig, Jan (2022)
Frimodig, Jan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013220
Tiivistelmä
Työtyytyväisyys on tärkeää alasta riippumatta. Se näyttäytyy muun muassa liikevaihtoa tu- kevana ilmiönä. Työntekijöiden tyytyväisyyteen panostamisen tulisi siis olla prioriteetti työn- antajalle. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät ovat usein sellaisia joihin työnantaja voi vai- kuttaa. Positiivinen mielikuva työstä tukee kokemusta työtyytyväisyydestä. On kuitenkin osoitettu, että työtyytyväisyys on monen tekijän summa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Holiday Inn Helsinki Expo hotellin vastaanoton henkilö- kunnan joukossa. Holiday Inn Helsinki Expo kuuluu Holiday Inn hotelliketjuun. Holiday Inn on InterContinental Hotels Groupin omistama hotellibrändi. Suomessa Holiday Inn hotelleja operoi Scandic Hotels Oy franchising sopimuksella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella muutoksia työtyytyväisyydessä Covid-19-pande- mian jälkeen. Asiaa kartoitettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasivat vastaanoton henkilökunta. Kyselylomakkeen kysymykset johdettiin yksikön aikaisemmasta työtyytyväisyys kyselystä. Näin nyt kerättyjä tietoja pystyttiin vertaamaan aikaisempiin tu- loksiin.
Tulokset osoittivat, että työtyytyväisyydessä ei ollut verrokkikyselyn välillä tarkasteltuna eroa vaan työtyytyväisyys oli molemmissa kyselyissä hyvällä tasolla. Covid-19-pandemia ei ollut vaikuttanut työtyytyväisyyteen kyselyn perusteella, vaikka sen vaikutukset hotellialalla ja tutkimusyksikössä olivat mittavat.
Tulokset osoittavat, että työtyytyväisyys on riippuvainen monista eri tekijöistä. Tutkimusyk- sikössä johdon voidaan olettaa tehneen Covid-19-pandemiasta huolimatta työtyytyväisyy- den kannalta tarkasteltuna oikeita toimia.
Teemaa tulisi jatkossa tutkia syväluotaavammin, jotta työtyytyväisyyden taustalla vaikutta- via tekijöitä voitaisiin paremmin ymmärtää.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Holiday Inn Helsinki Expo hotellin vastaanoton henkilö- kunnan joukossa. Holiday Inn Helsinki Expo kuuluu Holiday Inn hotelliketjuun. Holiday Inn on InterContinental Hotels Groupin omistama hotellibrändi. Suomessa Holiday Inn hotelleja operoi Scandic Hotels Oy franchising sopimuksella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella muutoksia työtyytyväisyydessä Covid-19-pande- mian jälkeen. Asiaa kartoitettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasivat vastaanoton henkilökunta. Kyselylomakkeen kysymykset johdettiin yksikön aikaisemmasta työtyytyväisyys kyselystä. Näin nyt kerättyjä tietoja pystyttiin vertaamaan aikaisempiin tu- loksiin.
Tulokset osoittivat, että työtyytyväisyydessä ei ollut verrokkikyselyn välillä tarkasteltuna eroa vaan työtyytyväisyys oli molemmissa kyselyissä hyvällä tasolla. Covid-19-pandemia ei ollut vaikuttanut työtyytyväisyyteen kyselyn perusteella, vaikka sen vaikutukset hotellialalla ja tutkimusyksikössä olivat mittavat.
Tulokset osoittavat, että työtyytyväisyys on riippuvainen monista eri tekijöistä. Tutkimusyk- sikössä johdon voidaan olettaa tehneen Covid-19-pandemiasta huolimatta työtyytyväisyy- den kannalta tarkasteltuna oikeita toimia.
Teemaa tulisi jatkossa tutkia syväluotaavammin, jotta työtyytyväisyyden taustalla vaikutta- via tekijöitä voitaisiin paremmin ymmärtää.