Koulutusmalli tehohoitajien perehdytykseen Etelä-Karjalan keskussairaalan teho-osastolle
Karaiste, Iida (2022)
Karaiste, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013304
Tiivistelmä
Tehohoitotyö on akuutisti ja kriittisesti sairaan potilaan hoitoa teho-osastolla.
Tehohoitotyön osaaminen vaatii laajan perehdytyksen. Osaavaksi tehohoitajaksi perehtyminen vie vuosia. Toisin kuin monessa muussa maassa, Suomessa ei ole tutkintoon tähtäävää tehohoitajan erikoistumisopintoja. Teho-osastot järjestävät perehdytyksen työntekijöilleen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää koulutusmalli tehohoitajien perehdytykseen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin keskussairaalan teho-osastolle. Opinnäytetyön
tavoitteena oli, että uusi koulutusmalli helpottaa tehohoitajien perehdytystä ja
tekee siitä suunnitelmallista.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin koulutusmalli tehohoitajien perehdytykseen
Etelä-Karjalan keskussairaalan teho-osastolle. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli systemoitu kirjallisuuskatsaus, jolla haettiin tietoa tehohoitajien
koulutusmallin rakenteesta ja sisällöstä. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi erillistä
kirjallisuuskatsausta, jotta saatiin riittävän kattavat tulokset aiheesta. Ensimmäisestä kirjallisuuskatsauksesta valittiin mukaan kahdeksan tutkimusta ja toisesta kirjallisuuskatsauksesta tutkimuksia valittiin yhdeksän kappaletta. Tutkimukset arviointiin ennen niiden hyväksymistä kirjallisuuskatsaukseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta laadittiin koulutusmalli.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että koulutusmallin tulee olla riittävän laaja. Koulutusmallissa tulee yhdistyä teoria- ja kliininen osaaminen. Tulosten mukaan simulaation käyttö on tehokasta yhdistettynä muuhun perehdytykseen. Koulutusmallin sisältö tulee räätälöidä teho-osaston tarpeiden mukaan. Koulutusmallin sisältöä suunnitellessa tulee huomioida moniammatillisuus ja erikoisalojen osaaminen. Tässä opinnäytetyössä kehitetty koulutusmalli pilotoidaan työyksikössä, eikä pilotointi sisälly tähän opinnäytetyöhön.
Koulutusmallin toimivuutta arvioidaan ja koulutusmallia jatkokehitetään työyksikössä pilotoinnin jälkeen.
Asiasanat: tehohoito, perehdytys, osaaminen, pätevyys
Tehohoitotyön osaaminen vaatii laajan perehdytyksen. Osaavaksi tehohoitajaksi perehtyminen vie vuosia. Toisin kuin monessa muussa maassa, Suomessa ei ole tutkintoon tähtäävää tehohoitajan erikoistumisopintoja. Teho-osastot järjestävät perehdytyksen työntekijöilleen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää koulutusmalli tehohoitajien perehdytykseen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin keskussairaalan teho-osastolle. Opinnäytetyön
tavoitteena oli, että uusi koulutusmalli helpottaa tehohoitajien perehdytystä ja
tekee siitä suunnitelmallista.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin koulutusmalli tehohoitajien perehdytykseen
Etelä-Karjalan keskussairaalan teho-osastolle. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli systemoitu kirjallisuuskatsaus, jolla haettiin tietoa tehohoitajien
koulutusmallin rakenteesta ja sisällöstä. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi erillistä
kirjallisuuskatsausta, jotta saatiin riittävän kattavat tulokset aiheesta. Ensimmäisestä kirjallisuuskatsauksesta valittiin mukaan kahdeksan tutkimusta ja toisesta kirjallisuuskatsauksesta tutkimuksia valittiin yhdeksän kappaletta. Tutkimukset arviointiin ennen niiden hyväksymistä kirjallisuuskatsaukseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta laadittiin koulutusmalli.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että koulutusmallin tulee olla riittävän laaja. Koulutusmallissa tulee yhdistyä teoria- ja kliininen osaaminen. Tulosten mukaan simulaation käyttö on tehokasta yhdistettynä muuhun perehdytykseen. Koulutusmallin sisältö tulee räätälöidä teho-osaston tarpeiden mukaan. Koulutusmallin sisältöä suunnitellessa tulee huomioida moniammatillisuus ja erikoisalojen osaaminen. Tässä opinnäytetyössä kehitetty koulutusmalli pilotoidaan työyksikössä, eikä pilotointi sisälly tähän opinnäytetyöhön.
Koulutusmallin toimivuutta arvioidaan ja koulutusmallia jatkokehitetään työyksikössä pilotoinnin jälkeen.
Asiasanat: tehohoito, perehdytys, osaaminen, pätevyys