Kolmiulotteisen pelin suunnittelu ja prototypointi Unity-pelimoottorilla
Kontinen, Jeremias (2022)
Kontinen, Jeremias
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013206
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi pelisuunnittelun teoriaa ja miten tämän teorian päälle saadaan rakennettua prototyyppi pelille. Tekijällä ei ole aikaisempaa kokemusta pelisuunnittelusta, joten sitä käsittelevä teoria on suunnattu henkilöille, joilla on sama kokemustaso. Työn tavoitteena on ymmärtää, kuinka suunnitella peli-idea, ja miten tästä peli-ideasta rakennetaan tarkoituksenmukainen prototyyppi. Empiirisessä osiossa kuvataan itsenäisen peliprojektin kehitys peli-ideasta prototyypiksi.
Teoria suurimmaksi osaksi keskittyy pelimekaniikkoihin, mutta sisältää myös asiaa siitä, miksi pelaajat pelaavat pelejä. Teoria alkaa yleishyödyllisillä pelisuunnittelun työkalulla, MDA-viitekehyksellä, ja jatkaa tästä pelisysteemeihin ja niiden ymmärtämiseen. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisten pelien antia ja erilaisia pelaajatyyppejä. Teoriassa käydään läpi myös, miten lähteä suunnittelemaan uutta peli-ideaa ja miten ideoida pelimekaniikkoja tähän. Teorian lopussa käydään myös läpi, mitä virtuaaliselta prototyypiltä odotetaan ja mitä sen tavoitteet ovat.
Toiminnallisessa osassa tekijä rakentaa prototyypin peli-idealleen. Peli-idea on kolmiulotteinen ensimmäisen persoonan seikkailupeli, joka päätettiin toteuttaa Unity-pelimoottorilla. Tekijä käy läpi koodiaan, jolla sai prototyypissä olevat toiminnallisuudet toimimaan. Kun prototyyppi on osoittanut peli-idean joko toimivaksi tai puutteelliseksi, on se projektin kannalta valmis. Tässä opinnäytetyössä ei kehitetä peli-ideaa prototyypin jälkeen eikä suunnitella kokonaista peliä prototyypistä.
Opinnäytetyössä valmistettava tuotos on ensimmäisen persoonan seikkailupelin prototyyppi. Prototyypin tekeminen sujui ilman suurempia hankaluuksia. Prototyyppi päätyy osoittamaan ongelmakohtia peli-ideassa, jotka vaatisivat peli-idean uudelleen suunnittelua. Tekijällä ei ole suunnitelmia jatkaa peli-idean jalostamista tämän opinnäytetyön jälkeen.
Teoria suurimmaksi osaksi keskittyy pelimekaniikkoihin, mutta sisältää myös asiaa siitä, miksi pelaajat pelaavat pelejä. Teoria alkaa yleishyödyllisillä pelisuunnittelun työkalulla, MDA-viitekehyksellä, ja jatkaa tästä pelisysteemeihin ja niiden ymmärtämiseen. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisten pelien antia ja erilaisia pelaajatyyppejä. Teoriassa käydään läpi myös, miten lähteä suunnittelemaan uutta peli-ideaa ja miten ideoida pelimekaniikkoja tähän. Teorian lopussa käydään myös läpi, mitä virtuaaliselta prototyypiltä odotetaan ja mitä sen tavoitteet ovat.
Toiminnallisessa osassa tekijä rakentaa prototyypin peli-idealleen. Peli-idea on kolmiulotteinen ensimmäisen persoonan seikkailupeli, joka päätettiin toteuttaa Unity-pelimoottorilla. Tekijä käy läpi koodiaan, jolla sai prototyypissä olevat toiminnallisuudet toimimaan. Kun prototyyppi on osoittanut peli-idean joko toimivaksi tai puutteelliseksi, on se projektin kannalta valmis. Tässä opinnäytetyössä ei kehitetä peli-ideaa prototyypin jälkeen eikä suunnitella kokonaista peliä prototyypistä.
Opinnäytetyössä valmistettava tuotos on ensimmäisen persoonan seikkailupelin prototyyppi. Prototyypin tekeminen sujui ilman suurempia hankaluuksia. Prototyyppi päätyy osoittamaan ongelmakohtia peli-ideassa, jotka vaatisivat peli-idean uudelleen suunnittelua. Tekijällä ei ole suunnitelmia jatkaa peli-idean jalostamista tämän opinnäytetyön jälkeen.
