Psyykkinen valmentautuminen musikaalin koe-esiintymisiä varten
Lattu, Marissa (2022)
Lattu, Marissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812828
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee psyykkisen valmentautumisen hyötyjä musikaalin koe-esiintymisiä varten. Työ tarkastelee psyykkistä valmentautumista psykologisten teorioiden, haastattelujen ja harjoitteiden kautta pyrkimyksenä luoda moninäkökulmainen katsaus aiheesta. Työn tavoite oli kerätä selkeä paketti henkisestä valmentautumisesta musikaalin koe-esiintymisiä varten. Toisena tavoitteena oli tarkastella psyykkisen valmentautumisen hyötyjä musikaalin koe-esiintymisiä varten.
Opinnäytetyö käy aluksi läpi sen, mitä musikaalin koe-esiintymiset ovat ja mitä ne tyypillisesti sisältävät. Työ avaa myös positiivisen psykologian suuntausta ja käsittelee sen keskeisiä teorioita. Muina teorioina tekstissä esiintyy myös Richard Wisemanin Onnen tekijät ja Carol Dweckin Fixed & Growth mindset. Teorioiden lisäksi työssä käsitellään omakohtaista kokemusta musikaaliartistina alalta.
Työssä keskityttiin erityisesti avaamaan psyykkisen valmentautumisen hyötyjä ja nostamaan esiin sen tarpeellisuutta musikaaleissa. Opinnäytetyö kävi läpi koe-esiintymisen valmistautumisen erilaiset vaiheet sekä henkisen valmentautumisen näkökulmat koe-esiintymiseen valmistelussa. Opinnäytetyössä haastateltiin kahta alan ammattilaista, joilla kummallakin on kokemusta niin esiintyjän kuin koe-esiintymisiä järjestävän tahon puolelta.
Johtopäätöksissä työ pohti psyykkisen valmentautumisen hyötyjä, monipuolisuutta sekä tarpeita alallamme. Työ saavutti kummatkin tavoitteet tarkastelemalla monipuolisesti psyykkistä valmentautumista ja sen hyötyjä. Tuloksena työ totesi psyykkisen valmentautumisen olevan hyödyllistä musikaalin koe-esiintymisiä varten. Kehittämisehdotuksena työ nosti esiin koulutuksen tarpeen psyykkistä valmentautumista varten.
Opinnäytetyö käy aluksi läpi sen, mitä musikaalin koe-esiintymiset ovat ja mitä ne tyypillisesti sisältävät. Työ avaa myös positiivisen psykologian suuntausta ja käsittelee sen keskeisiä teorioita. Muina teorioina tekstissä esiintyy myös Richard Wisemanin Onnen tekijät ja Carol Dweckin Fixed & Growth mindset. Teorioiden lisäksi työssä käsitellään omakohtaista kokemusta musikaaliartistina alalta.
Työssä keskityttiin erityisesti avaamaan psyykkisen valmentautumisen hyötyjä ja nostamaan esiin sen tarpeellisuutta musikaaleissa. Opinnäytetyö kävi läpi koe-esiintymisen valmistautumisen erilaiset vaiheet sekä henkisen valmentautumisen näkökulmat koe-esiintymiseen valmistelussa. Opinnäytetyössä haastateltiin kahta alan ammattilaista, joilla kummallakin on kokemusta niin esiintyjän kuin koe-esiintymisiä järjestävän tahon puolelta.
Johtopäätöksissä työ pohti psyykkisen valmentautumisen hyötyjä, monipuolisuutta sekä tarpeita alallamme. Työ saavutti kummatkin tavoitteet tarkastelemalla monipuolisesti psyykkistä valmentautumista ja sen hyötyjä. Tuloksena työ totesi psyykkisen valmentautumisen olevan hyödyllistä musikaalin koe-esiintymisiä varten. Kehittämisehdotuksena työ nosti esiin koulutuksen tarpeen psyykkistä valmentautumista varten.