Alle 25-vuotiaisiin nuoriin kohdistuvan markkinoinnin etiikan tila
Salonen, Tomi (2022)
Salonen, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää alle 25-vuotiaisiin nuoriin kohdistuvan markkinoinnin etiikan tilaa tarkastelemalla, miten peliyhtiöt pyrkivät vaikuttamaan nuoriin ja tätä kautta tavoittelemaan voittoja sekä minkälaisia ansaintalogiikkoja peliyhtiöillä on. Opinnäytetyö toteutettiin osittain toiminnallisena ja osittain toimeksiantona. Työ toteutettiin perehtymällä aiheeseen liittyviin kirja- ja nettilähteisiin sekä käymällä läpi aiheeseen liittyviä uutisia, videoita sekä pelejä ja tekemällä muutaman haastattelun. Tuloksena voidaan todeta, että sekä peliteollisuus että markkinointi on röyhkeää ja manipuloivaa. Yritykset käyttävät heikoimpia hyödykseen suunnitellessaan liiketoimintamallejaan sekä tavoitellessaan voiton maksimointia. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää jatkossa, kun halutaan näyttää esimerkkejä peliteollisuuden raakuudesta sekä kun halutaan tuoda ilmi markkinoinnin etiikan todellista tilaa.