Kuljetusliikkeen vikailmoitusten muuttaminen sähköiseksi
Härkönen, Markus (2022)
Härkönen, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013197
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään Cemt-Trans Oy:n kuljetuskalustossa havaittujen vikojen ilmoitusprosessia. Paperisesta versiosta haluttaisiin päästä eroon ja siirtää ilmoitus sähköiseksi vikailmoitukseksi.
Työn alussa esitellään nykyinen vikailmoitusprosessi ja pohditaan, miten vikailmoitusprosessi saataisiin siirrettyä nykyaikaiseksi sähköiseksi ilmoitukseksi. Järjestelmästä tehdään hahmotelma, joka olisi osa Cemt-Trans Oy:n omaa toiminnaohjausjärjestelmää.
Uuden järjestelmän hahmotelman avulla keskustellaan Cemt-Trans Oy:n työntekijöiden kanssa, mitä halutaan uudelta järjestelmältä ja mitä tämän on hyvä pitää sisällään. Keskusteluiden jälkeen muodostuu kuva uuden järjestelmän lopullisesta versiosta, jossa pyritään ottamaan kaikkien työntekijöiden tarpeet huomioon.
Työn lopussa tehdään vierailu Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:ssä, jossa pääsin tutustumaan heidän käytössä olevaan sähköiseen kaluston vahinkoraporttiin, mikä on vastaavanlainen järjestelmä. Vierailun jälkeen pystytään tekemään vertailua uuden vikailmoitusjärjestelmän kanssa ja miettimään kehitysideoita, joilla voitaisiin vielä parantaa järjestelmää.
Työn alussa esitellään nykyinen vikailmoitusprosessi ja pohditaan, miten vikailmoitusprosessi saataisiin siirrettyä nykyaikaiseksi sähköiseksi ilmoitukseksi. Järjestelmästä tehdään hahmotelma, joka olisi osa Cemt-Trans Oy:n omaa toiminnaohjausjärjestelmää.
Uuden järjestelmän hahmotelman avulla keskustellaan Cemt-Trans Oy:n työntekijöiden kanssa, mitä halutaan uudelta järjestelmältä ja mitä tämän on hyvä pitää sisällään. Keskusteluiden jälkeen muodostuu kuva uuden järjestelmän lopullisesta versiosta, jossa pyritään ottamaan kaikkien työntekijöiden tarpeet huomioon.
Työn lopussa tehdään vierailu Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:ssä, jossa pääsin tutustumaan heidän käytössä olevaan sähköiseen kaluston vahinkoraporttiin, mikä on vastaavanlainen järjestelmä. Vierailun jälkeen pystytään tekemään vertailua uuden vikailmoitusjärjestelmän kanssa ja miettimään kehitysideoita, joilla voitaisiin vielä parantaa järjestelmää.